Ouderen kopen het vaakst een nieuwe auto

Getty Images

Ouderen blijken de belangrijkste doelgroep voor de autobranche. 65-Plussers kopen het vaakst een nieuwe auto.

Uit de gisteren gepubliceerde cijfers van brancheorganisatie VWE voertuiginformatie en –documentatie blijkt dat 27,7 procent van alle nieuw verkochte auto’s in de eerste helft van dit jaar door 65-plussers zijn gekocht. Daarmee zijn we de belangrijkste groep voor de autobranche. Jongeren tussen de 18 en 25 jaar kopen het minst vaak een nieuwe auto, met 1,8 procent van alle nieuw verkochte auto’s in het eerste kwartaal van dit jaar. De gemiddelde leeftijd van de nieuwe autokoper loopt dan ook al een tijdje op. Sinds 2009 is die gestegen van 54,5 jaar vijf jaar terug naar 56,8 jaar nu.

Kapitaalkrachtig

Dat ouderen het vaakst een nieuwe auto kopen verbaast Clem Dickmann directeur van Aumacon, marketingbedrijf voor de autobranche, niet. “Het is ook de meest kapitaalkrachtige groep: mensen die decennialang hun salarissen hebben zien groeien en vermogen hebben kunnen opbouwen. En ze zijn het gewend om over een auto te beschikken”. Jongeren hechten minder waarde aan een auto, ze wonen steeds vaker in de stad, vinden elektronica belangrijker en als ze een auto nodig hebben, dan huren ze er een.

Daling verkoop

Wel daalde het aantal verkochte auto’s opnieuw naar minder dan 92.000 auto’s in het eerste halfjaar van 2014. Vijf jaar terug waren dat er nog 117.200 stuks.

Heeft u net een nieuwe auto gekocht en een autoverzekering nodig? Vergelijk hier de beste polissen.

Auteur 
Bron 
  • Proud to be Senior