Weblog fietscomputer 2, wielomtrek

Na een paar maanden van (te) weinig en onregelmatig fietsen neemt Ebbo Clerkx zich voor het nu dan eindelijk serieus aan te pakken. Dit weblog moet immers geschreven worden!

Memory full. Dat begint al goed. Ben ik op een mooie zaterdag door de Limburgse heuvels aan het fietsen, is ver voor de helft van de geplande 130 km het geheugen al vol!
Bij mijn eerdere testritjes in de buurt van mijn huis heb ik al gezien hoe je aan de hand van grafiekjes ieder sprintje en ieder rood stoplicht kunt terugvinden in de registratie. Dus had ik mij verheugd op het bestuderen van de grafiekjes uit het Limburgse fietswalhalla. En nu is mijn geheugen vol. Dat had ik dus beter in de gaten moeten houden: hoeveel ritten kun je opnemen en hoe ingewikkeld is het om de trainingen die je al op de computer gezet hebt te wissen.
Ik heb al weken geleden de handleiding van het internet gehaald. 60 A4tjes geprint, maar nog nooit serieus bestudeerd. Had ik dat maar wel gedaan.

Op bladzijde 28 staat het gewoon: Kies File > Delete > Training. Als je rustig kunt gaan zitten en een beetje experimenteren kun je dat natuurlijk allemaal prima vinden. Maar als je met vier andere mannen van rond de zestig krampachtige pogingen doet de veertigjarige uit te hangen op de Eyser Bosweg (20%) heb je geen tijd voor dat soort gedoe. Dan moet je dat thuis allemaal al geregeld hebben.

Leermoment nummer één: voorbereiding is alles. Ik voeg de daad bij het woord en eenmaal thuis begin ik nog eens helemaal opnieuw met de Polar CS600.

1: Het meten van de wielomtrek.
Als je eens lekker oeverloos wilt discussiëren over iets totaal onbelangrijks moet je met een paar fietsmaatjes over de wielomtrek beginnen.
"Hoe hard rij jij nou?"
"29, nee, 30, zeg maar 29,6."
"Oh, ik rij 28,5. Heb jij zelf je wielomtrek in je computertje gezet?"
"Ja, dat stond gewoon in mijn boekje."
"Iets van 2080?"
"Nee 21 zoveel."
...
Je kunt volgens mij heel goed gewoon de gegevens van de zgn. ETRTO tabel gebruiken. Die staat gewoon in de handleiding en ziet er degelijk en betrouwbaar uit. Op mijn band staat 28-622 wat hoort bij 700 x 28 wieldiameter (inches) wat leidt tot een instelling van de wielmaat van 2101 mm. Ik kan me niet voorstellen dat je zo met een afwijking aan het werk gaat die voor ons doel (lekker trainen) te groot is.

ETRTO Wieldiameter
inches
wielmaat
in mm
25-559 26 x 1,0 1884
23-571 650 x 23c 1909
35-559 26 x 1,50 1947
37-622 700 x 35C 1958
47-559 26 x 1,95 2022
20-622 700 x20C 2051
52-559 26 x 2,0 2054
23-622 700 x 23C 2070
25-622 700 x 25C 2080
28-622 700 x 28 2101
32-622 700 x 32C 2126
42-622 700 x 40C 2189
47-622 700 x 47C 2220

 

Toch zijn er ook voorstanders van echt méten: een streepje op de grond bij bijvoorbeeld het ventiel. Dan je fiets kaarsrecht vooruit rijden tot het ventiel weer op de grond staat, weer een streepje zetten en dan de afstand tussen de streepjes meten. En er dan weer 4 mm bij optellen omdat je niet op de fiets zit. Nog los van de vraag of dat ergens op slaat, lijkt het me niet nauwkeuriger dan de methode met de tabel. Mijn wiel staat nu op 2101. En dat laat ik zo. De eerste instelling is ingevoerd.

In het volgende blog ga ik de rest van de basisinstellingen langs. Dat lukt nog wel voor mijn vakantie...

Ebbo Clerkx

Reactie toevoegen

Bij het indienen van dit fomulier gaat u akkoord met het privacybeleid van Mollom.

2 Comments

Beste Ebbo, zelfs in jouw geval, waarbij je dus 4 mm erbij optelt ipv eraf haalt, is zelf meten toch aan te bevelen. Mijn band is 28x1 3/8x1 5/8 [37-622]. De gemeten omtrek is 214 cm, terwijl de tabel geeft: 196 cm.
Ergo: controleer alles zelf! De vooroordelen zijn huizenhoog en iedereen neemt klakkeloos van alles over.

Ebbo,
leuke vraag en aardige puzzel.
Als ik in de tabel kijk (mijn banden zijn 700x23C, dan moet dus 2096 invoeren voor de wielomtrek. Zet ik de streepjes op de grond (dus zelf meten) dan kom ik om 2110.
Hoe groot is het verschil nu eigenlijk