Nederlander wil bankfiliaal terug

Op bezoek bij de bank
Getty Images

Acht op de tien Nederlanders wil bij een financiële vraag aan de bank op kantoor terecht kunnen. Negen op de tien wil dat de bank financieel advies kan geven als de klant dat nodig heeft. Bij vrouwen ligt dit percentage iets hoger, bij mannen iets lager.

Dit blijkt uit onderzoek van SNS onder ruim duizend Nederlanders. In alle leeftijdsgroepen wil meer dan de helft van de ondervraagden bij de bank op kantoor terecht kunnen. Hoe ouder de consument, des te groter is de behoefte aan een bankfiliaal. Van de 65-plussers wil bijna negentig procent bij de bank binnen kunnen lopen. In de jongste leeftijdsgroep, 18 tot en met 24 kaar, wil nog steeds ruim zestig procent bij een bankfiliaal terecht kunnen. Van de lager opgeleiden wil bijna negen op de tien naar een bankfiliaal kunnen. Bij hoger opgeleiden willen zeven op de tien naar de bank kunnen.

Bij de grote banken wil zo'n tachtig tot negentig procent van de klanten de mogelijkheid hebben om bij een bankkantoor terecht te kunnen. Bij de kleine banken ligt dit anders. Bij de ASN is het 66 procent en bij Knab (36 procent) en Triodos (22 procent) heeft de meerderheid van de klanten geen behoefte aan een bankfiliaal.

Financiële zorgen

Een op de drie ondervraagden maakt zich zorgen over de financiële situatie en bijna de helft maakt zich zorgen over de financiële toekomst. Vrouwen maken zich iets meer zorgen dan mannen. Echt grote verschillen zijn er tussen de verschillende leeftijdsgroepen. Van de jongvolwassenen tussen van 25 tot 34 jaar oud maakt zo'n zestig procent zich zorgen over de financiële situatie en de financiële toekomst. Bij 65-plussers is dit 18 procent (financiële situatie) en 28 procent (financiële toekomst). Niet verrassend is dat ouderen zich meer zorgen maken om de lage spaarrente en jongeren juist om de hoge hypotheekrente.

Bron: SNSbank

Auteur