Dropshipping: dit zijn de regels

Getty Images

Online winkelen is de normaalste zaak van de wereld. Maar niet elke webshop is even betrouwbaar. Je bestelt iets bij een Nederlandse webshop, maar later blijkt dat het product een goedkope imitatie is van bv. het Chinese AliExpress - alleen het prijskaartje viel fors hoger uit! Dit noemt men dropshipping. Hoe herken je het?

Wat is dropshipping?

Je hebt te maken met dropshipping wanneer je iets bestelt bij een betrouwbaar ogende Nederlandse webshop, die zelf geen voorraad aanhoudt. Vanuit Nederland worden de bestellingen rechtstreeks doorgezet naar de leverancier, vaak Chinese bedrijven als Wish, AliExpress of AliBabba. Die partij verzorgt ook de verzending.

De crux: je betaalt veel meer dan wanneer je direct bij het Chinese bedrijf zou bestellen!

Niet verboden, maar wel onfatsoenlijk

Helaas is dropshipping niet verboden. Wel gelden de wettelijke regels voor webshops. Zo moet het duidelijk zijn dat een bedrijf aan dropshipping vanuit bijvoorbeeld China doet, zodat de klant wéét dat een bestelling soms weken onderweg is. Ook moet de klantenservice goed geregeld zijn, moet het product teruggestuurd kunnen worden en moeten de producten veilig zijn. U mag een product altijd retourneren binnen 14 dagen, dat is wettelijk geregeld. Als een webshop hieraan niet voldoet, is men in overtreding.

Maar wat als je het niet doorhebt? Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat 66% van alle producten die van buiten de EU komen onveilig zijn. Elektrische apparaten kunnen plotseling smelten, of doorbranden. Veel sieraden bevatten zware metalen. Ook Thuiswinkel Waarborg, een keurmerk voor eerlijke en veilige webshops, erkent dat het lastig is om te weten of een product wel veilig is. Keurmerken worden soms in China nagemaakt. Er stromen zoveel producten vanuit China naar Nederland, dat het onmogelijk is om alles te controleren.

Wat zijn je rechten als consument?

Advocaat Charlotte Meindersma legt uit wat je als consument kunt doen op het moment dat niet vooraf duidelijk is dat je bij een zogenaamde dropshipper koopt en je vervolgens met hoge retourkosten wordt geconfronteerd.

Meindersma legt uit dat je altijd zonder opgaaf van reden een product retour mag sturen, en alle informatie daarvoor moet vooraf heel duidelijk zijn aangegeven. Denk dan aan antwoorden op vragen als "Wat zijn de kosten om te retourneren?" en "Naar welk adres moet ik het product terugsturen?"

In het geval dat een webwinkel hierover niet duidelijk genoeg is geweest, hoef je dan ook niet akkoord te gaan met retourkosten naar bijvoorbeeld China, en kun je hooguit de retourkosten naar een adres in Nederland betalen. Hier kun je de webwinkel dan op wijzen en vragen om een Nederlands retouradres, bijvoorbeeld door een e-mail te sturen waarin je dit aangeeft.

Voorbeeld uit de praktijk

Webshop 'Puck Amsterdam' is een voorbeeld van een bedrijf dat zich in het verleden bezondigd heeft aan dropshipping.

Klanten bestelden kleren, schoenen of een interieurproduct bij deze Nederlandse webwinkel, maar na enige tijd ontvangen ze hun bestelling van een onbekende leverancier uit China. Tot zover niks aan de hand. Maar op het moment dat ze het product willen retourneren, bijvoorbeeld omdat de kwaliteit tegenvalt of het product niet lijkt op de foto's die op de website staan, blijkt dat het product ook naar China moet worden teruggestuurd. En de klant moet dat betalen!

In sommige gevallen betekende dit torenhoge verzendkosten. Sterker nog, de verzendkosten zijn soms net zo hoog als de originele aankoopprijs. Ook blijkt bij nader inzien dat sommige producten voor een aanzienlijk lagere prijs te vinden zijn op AliExpress. Inderdaad: we hebben hier te maken met een dropshipper. 

Kassa! grijpt in

Nadat het consumentenprogramma Kassa! contact opneemt met Puck Amsterdam en dit aankaart, krijgt een aantal klanten tot hun verbazing ineens het totale aankoopbedrag teruggestort op hun rekening. Anderen wachten nog op de afhandeling van hun klacht.

Puck Amsterdam laat aan Kassa! weten: "We willen niets liever dan tevreden klanten. Daarom zijn we de klanten die zich gedupeerd voelen al actief hun geld aan het terugstorten: het zal een paar dagen duren voordat deze klachten zijn opgelost. Hiermee zullen de problemen op zeer korte termijn verholpen zijn. Momenteel is het dan ook niet mogelijk om iets te bestellen op de website omdat we nu met man en macht eerst alle problemen met de klanten actief aan het oplossen zijn."

Meer over veilig online shoppen leest u hier >>

Bron: Kassa!

Auteur