Ziekenhuisnota niet helder

Getty Images

De nota die ziekenhuizen aan patiënten presenteren is geen goede weergave van de werkelijke kosten en ondermijnt het vertrouwen in de zorg. De Nationale Ombudsman vraagt om meer duidelijkheid.

Veel onduidelijkheden

De prijs van eenvoudige medische handelingen komen vaak niet als redelijk over. Een pleister op een hoofdwond van € 600 of een consult van tien minuten voor € 555, de patiënt begrijpt het niet. Niet in de laatste plaats omdat de patiënt het direct in de portemonnee voelt via het eigen risico. Op vragen naar meer duidelijkheid over de opbouw van de rekening wordt de patiënt vervolgens van het kastje naar de muur gestuurd.
 

Veel klachten

De Nationale ombudsman en de Consumentenbond hielden van november 2013 tot april 2014 een meldpunt open waar burgers hun ervaringen met ziekenhuis nota’s konden melden. Kritiek op de zorgnota was een van de vaakst gehoorde klachten, een andere veel gehoorde klacht was inzicht in de kosten en de onduidelijke zorgnota.
 
De Nationale Ombudsman pleit dan ook voor een aangepast systeem waarin de kosten van een behandeling in verhouding staan tot de verrichte behandeling. In elk geval tot het bedrag van het eigen risico (€ 375 in 2015).
Bron 
  • Proud to be Senior