Nieuwe ING functie ontmaskert oplichters

ING bedenkt slimme oplossing voor bankhelpdeskfraude

helpdeskfraude bankpas
Getty Images

ING introduceert de nieuwe functie 'Check het gesprek'. Deze functie helpt mensen om te controleren of de persoon aan de andere kant van de lijn daadwerkelijk van de bank is, om zo fraude bij bankhelpdesk-gesprekken te voorkomen.

Vanaf 16 april 2024 kunnen alle klanten die toegang hebben tot de ING-app, de functie 'Check het gesprek' gebruiken. Tijdens een telefoongesprek met een medewerker van de bank kunnen klanten gemakkelijk op de knop onderaan het inlogscherm klikken. Daarna wordt er gevraagd om het telefoonnummer in te voeren. Het belsysteem van de bank controleert dan direct of er een echte ING-medewerker aan de andere kant van de lijn zit.

Hoe kan ik helpdeskfraude herkennen?

Helpdeskfraude is een vorm van telefonische oplichting waarbij internetcriminelen zich voordoen als helpdeskmedewerkers van grote en bekende bedrijven. Ze bellen mensen op en vertellen hen dat er een probleem is met hun bankrekening. Bijvoorbeeld, ze kunnen beweren dat er verdachte activiteiten plaatsvinden, zoals een vreemde overboeking. De oplichters proberen dan de klanten te misleiden door hen geld over te laten maken of hun pas af te geven. Deze oplichting komt vooral voor bij mensen van vijftig jaar en ouder.

De schade door bankhelpdeskfraude

Vorige maand meldde de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) dat de schade door bankhelpdeskfraude afneemt. In 2022 bedroeg de schade bijna 51 miljoen euro, maar in 2023 daalde dit bedrag naar 28 miljoen euro, veel minder dus. Toch benadrukt de Nederlandse Vereniging van Banken dat het probleem nog niet is opgelost. Slachtoffers krijgen hun schade onder bepaalde voorwaarden vergoed door de bank. Klanten ontvangen alleen compensatie als de criminelen zich voordoen als medewerkers van de eigen bank.

In 2023 hebben banken extra stappen gezet om fraude te voorkomen. Ze hebben bijvoorbeeld de maximale bedragen die je per dag kunt uitgeven met je betaalpas verlaagd en ingebouwde beveiliging toegevoegd om die limieten te verhogen. De NVB benadrukt dat het belangrijk is dat banken samenwerken om meer informatie uit te wisselen. Zo kunnen ze fraude voorkomen en fraudeurs opsporen.

 

Auteur