Hoe vraag ik mijn geld terug bij vliegvertraging of annulering?

brief
Getty Images

Plus geeft tips en een gratis voorbeeldbrief voor het claimen bij vertraging, annulering of overboeking van je vlucht.

Sinds 17 februari 2005 is de Europese Verordening 261/2004 van kracht. Deze verordening geeft u, in veel gevallen, recht op vergoeding bij overboeking, annulering of langdurige vertraging van uw vlucht.

Luchtvaartmaatschappijen zijn echter niet geneigd om die vergoeding ook te geven. Wilt u aanspraak maken op vergoeding dan kunt u de luchtvaartmaatschappij een brief sturen. Bewaar in ieder geval altijd alle bonnen, tickets en ander bewijsmateriaal.

Elke luchtvaartmaatschappij kan u informeren hoe u het beste een claim kunt indienen. Zij hebben er vaak speciale klachtenformulieren voor. Wilt u de claim niet zelf indienen, of reageert de vliegmaatschappij niet, of niet naar wens? Dan kunt u terecht bij diverse bureaus die uw claim indienen en afhandelen.

Klachten over luchtvaartmaatschappijen kunt u ook kwijt bij de Inspectie Verkeer en Waterstaat. De inspectie houdt toezicht op de juiste toepassing van deze Europese regels.

Gratis klachtenbrief

Enkele bureaus die zich bezighouden met het behandelen van claims