Grote Plus e-bike test 2014 (deel 2)

De beste e-bikes volgens Pluslezers

e-bike test
Getty Images

De opmars van de e-bike gaat vrolijk door. Ook dit jaar zijn er veel nieuwe modellen op de markt gekomen. Welke fiets is volgens Pluslezers de winnaar? En wat is de beste in het goedkopere segment?

U vindt hier het eerste deel van de e-bike test:

Plus e-biketest 2014 deel 1

 

Fietsen tot €3000
 

Merk Batavus

zeven komma acht
Getty Images

merk batavus
Getty Images

Model Milano E-go
Prijs €2499

Batavus heeft dit jaar op een aantal modellen, zoals de Milano, gekozen voor de Bosch-middenmotor. De fiets is, zoals we van Batavus gewend zijn, prima afgewerkt met onderdelen van hoge kwaliteit. “Fietst soepel”, vinden de testers. De bediening die bij de Bosch-ondersteuning hoort, is een toonbeeld van bedieningsgemak. Eenvoudig af te lezen en grote knoppen die – ook als je handschoenen draagt – goed te bedienen zijn. Jammer dat de middenmotor verre van stil is, iets wat alle testrijders opvalt. Een paar testers hadden liever een wat steviger ondersteuning gehad.

Gewicht 26,5 kg inclusief accu
Accu 400 Wh
Versnelling naaf 7
Remmen hydraulische velg voor en achter
Opgegeven actieradius tot 140 km op een volle accu
Informatie www.batavus.nl

✓    Bedieningsgemak
✓    Duidelijke display
✗    Bijgeluid ondersteuning     
✗    Mag iets pittiger
 

Merk Bikkel

zes komma twee
Getty Images

merk bikkel
Getty Images

Model Ibee MT
Prijs €2199

We testen een gloednieuw prototype van een model dat nog niet in de winkel staat op het moment van de test. De score valt een beetje tegen. De bediening van de display is lastig, want de knopjes zijn klein en het werkt niet soepel. Maar ons is beloofd dat dit bij de e-bike die straks in de winkel staat, opgelost zal zijn. De middenmotor van Sunstar geeft bijgeluiden, die volgens de fabrikant na 200 kilometer minder worden. Hierdoor laat de fiets, die verder goed is afgewerkt met acht versnellingen en prima remmen, veel punten liggen. Een tester vindt hem “stoer en stevig”. En voldoende comfortabel door voorvering en verende zadelpen. Het zadel is nogal uitgesproken en wordt zowel positief als negatief beoordeeld.

Gewicht 24,5 kg inclusief accu
Accu 365 Wh
Versnelling naaf 8
Remmen rollerbrake voor en achter
Opgegeven actieradius 30 tot 120 km op een volle accu
Informatie www.bikkelbikes.com

✓    Gelijkmatige ondersteuning
✓    Prima remmen
✗    Bijgeluiden
✗    Display moeilijk te bedienen
 

Merk Gazelle

zeven komma een
Getty Images

merk gazelle
Getty Images

Model Orange EM
Prijs €2599

De Orange van Gazelle is al jaren een topmodel. Gazelle heeft deze e-bike – net als sommige van zijn concurrenten – nu uitgerust met een middenmotor van Bosch. En weer valt het grote aantal opmerkingen op over het bijgeluid van de motor. Zonde. Hopelijk gaat Bosch daar snel wat aan doen. Rijden doet deze fiets verder prima. De meeste testers vinden hem comfortabel rijden en makkelijk te bedienen, al kan het schakelen wat soepeler. Een fiets waarop je je snel thuis voelt.

Gewicht 23,5 kg inclusief accu
Accu 396 Wh
Versnelling naaf 7
Remmen hydraulisch velg voor en achter
Opgegeven actieradius tot 135 km
Informatie www.gazelle.nl of T 0900-70 70 707 (€0,10 pm)

✓    Bedieningsgemak
✓    Duidelijke display
✗    Bijgeluid ondersteuning
✗    Schakelen
 

Merk Giant

zes komma zes
Getty Images

merk giant
Getty Images

Model Prime E+1
Prijs €2499

Het sportieve imago van Giant vinden we terug bij deze fiets. Stug geveerd, stabiel en met een stevige ondersteuning. Dat valt niet bij iedereen in de smaak, maar het merendeel van de testers vindt hem lekker rijden. De middenmotor van Yamaha maakt een fluittoon, maar de testfiets is een prototype en is dus nog niet helemaal ‘af’. Giant laat in een reactie weten dat de fluittoon te wijten is aan het prototype dat we getest hebben, en dat de fietsen die inmiddels in de winkel staan, stiller zijn. De ondersteuning is bij lage snelheid wat onregelmatig. De afwerking is zoals je van Giant verwacht: prima.

Gewicht 25,1 inclusief accu
Accu 400 Wh
Versnelling naaf 8
Remmen rollerbrake voor en achter
Opgegeven actieradius tot 120 km op een volle accu
Informatie www.giant-bicycles.com

✓    Makkelijke bediening
✓    Afwerking
✗    Bijgeluid ondersteuning
✗    Ondersteuning onregelmatig
 

Merk Sparta

zeven komma zes
Getty Images

merk sparta
Getty Images

Model Emotion C5 E500
Prijs €2249

Met de Emotion onderstreept Sparta zijn positie als marktleider. Het is een prima afgewerkte fiets met veel details. Minpuntjes zijn er ook. De ondersteuning doet in stand 1 en 2 (van in totaal 5 standen) niet veel, in de 5de krijg je een flinke duw. De kleine knopjes maken de bediening vooral bij koud weer lastig – bij eerdere Sparta-modellen ook al een klacht. Verder is er veel lof voor de fiets. Heerlijk stil, soepel en met voldoende comfort. De motor in het voorwiel voldoet, de remmen en versnellingen zijn uitstekend. De uitvoering is leverbaar met keuze uit drie accu’s; wij hadden de zwaarste en duurste (E500). Met een lichtere (E300) is deze e-bike er vanaf €1999.

Gewicht 26,1 kg inclusief accu
Accu 532 Wh
Versnelling naaf 8
Remmen rollerbrake voor en achter
Opgegeven actieradius tot 100 km op een volle accu
Informatie www.sparta.nl

✓   Goede rijeigenschappen
✓   Hoge kwaliteit
✗    Kleine knoppen voor de bediening
✗    Ondersteuningsstand voor bergop mag pittiger
 

Merk Trek

acht komma vier
Getty Images

merk trek
Getty Images

Model T700+
Prijs €2999

Met de T700+ heeft Trek een bestseller: sportief met comfort en uitstekende rijeigenschappen. De ondersteuning in het achterwiel is heel soepel, stil en exact begrensd, hij ‘volgt’ nauwelijks merkbaar je gedrag. De afwerking is een plaatje. Prima hydraulische remmen, goed te doseren. Met 27 derailleur-versnellingen is geen berg te hoog en fietst-ie ook zonder ondersteuning prima. De fabrikant geeft geen actieradius op van een volle accu, maar de fiets hoefde bij de test pas aan het eind te worden bijgeladen: na ruim 50 kilometer met een flinke klim én in de kou. Wat kritiek is er ook. De display van de versnellingen is moeilijk afleesbaar en een tester vond dat de bedrading beter weggewerkt kan worden.

Gewicht 24,2 kg inclusief accu
Accu 420 Wh
Versnelling derailleur 27
Remmen hydraulisch velg voor en achter
Opgegeven actieradius geen
Informatie www.trekbikes.com

✓  Soepele en stille ondersteuning
✓  Fraaie afwerking
✗  Display versnellingen moeilijk afleesbaar
✗  Hard zadel
 

Plus magazine testwinnaar 2014

De duurste is ook de beste


De duurste e-bike springt er echt uit: de T700+ van Trek (€2999, zie hierboven). Maar de zoektocht naar betaalbare alternatieven heeft ons niet teleurgesteld.

merk trek
Getty Images
Neem de Emotion C5 E500 (€2249); Sparta zet met dit model een uitstekende e-bike in de markt die €800 minder kost dan de Trek (met een goedkopere accu zelfs €1000 minder). En dan de Trenergy E-Luxe. Die kost met een prijs van €1599 bijna de helft van de Trek en scoort toch een 7,5. De grootste verrassing is de City 7 van RAP. Voor €1669 levert RAP een heel goede e-bike.

Onderhoud van een e-bike
Bij de reactie op de oproep die we dit jaar plaatsten voor testers viel op dat lezers ook klachten hebben over hun e-bike. De belangrijkste: dure accu’s die na een aantal jaren vervangen moeten worden, prijzige onderdelen en beurten, lastig onderhoud. Dat zijn echt dingen om rekening mee te houden bij de aanschaf van een e-bike. Want er kan meer kapot dan aan een gewone fiets en het onderhoud is duurder. De opkomst van de middenmotor leek hierom goed nieuws, maar bij de test viel ons op dat dit type vaak meer geluid maakt dan een motor in het voor- of achterwiel. Jammer. Al valt er door de oprukkende middenmotor dit jaar wel meer te kiezen dan ooit.

Zelf testen
Wij kunnen van alles zeggen, maar uitzoeken wat bij u past, doet u het beste door een e-bike goed uit te proberen. Dat kan soms bij uw eigen fietshandelaar. Fabrikanten organiseren ook ‘opstapdagen’; vraag hiernaar bij de fabrikant/dealer. Verder kan de service doorslaggevend zijn. E-bikes hebben beurten en ‘updates’ nodig. Zelf een band vervangen kan niet altijd. Een prettige zaak die u goed helpt, is bij een e-bike misschien nog belangrijker dan bij een gewone fiets.

Hoe ver komt een e-bike?
En dan is er nog de vraag wat u met de fiets wilt: korte stukjes fietsen of uren eropuit? Met andere woorden: hebt u genoeg aan een lichte accu of is een (duurdere) zware accu verstandiger? Het bereik ofwel de actieradius blijft lastig te testen. Het gewicht van de fietser, het fietsgedrag, parcours, warm of koud weer: het is allemaal van invloed. De door de fabrikant opgegeven actieradius is slechts een aanwijzing en wordt in de regel overdreven. We hebben de fietsen zwaar op de proef gesteld: fris weer, bergop, vaak maximale ondersteuning.
e-bike test
Getty Images
Dus moesten de meeste e-bikes tussendoor aan de oplader. Wie geen grote afstanden fietst en het bij vlak terrein houdt, heeft meestal geen zware accu nodig. Bij steeds meer fabrikanten kunt u kiezen uit verschillende accu’s, zodat er voor verschillende portemonnees een goede e-bike te vinden is.

Meer informatie over fietsen, e-bikes en gratis routes vindt u op www.fietsen.123.nl
Auteur 
Bron 
  • Plus Magazine