PlusOnline.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord

Grote Plus e-bike test 2014

De beste e-bikes volgens Pluslezers

De opmars van de e-bike gaat vrolijk door. Ook dit jaar zijn er veel nieuwe modellen op de markt gekomen. Welke fiets is volgens Pluslezers de winnaar? En wat is de beste in het goedkopere segment?

Op welke e-bike willen de testers wel blíjven rijden?

Dit jaar valt op dat steeds meer merken voor een middenmotor kiezen. De elektrische ondersteuning zit daarbij direct op de trapas in plaats van in het voor- of achterwiel. Dit kan het verwisselen van banden eenvoudiger maken. Ook zou het voor een gelijkmatiger ondersteuning zorgen. Omdat we ook de kleinere en goedkopere merken aan bod willen laten komen, nemen we zes fietsen tot €2000 onder de loep en zes fietsen van €2000 tot €3000. De fabrikanten van Merida, TDR, Fylla, Pro E-bike en Cortina Ecomo konden jammer genoeg geen model leveren tijdens onze testdag. Maar het dozijn fietsen dat we wél hebben getest, biedt een mooie dwarsdoorsnede van het nieuwe aanbod.

De testpunten

De fietsen zijn grondig getest op een gevarieerd parcours: bos, verharde en onverharde wegen, en asfalt. Ook is voorzien in een pittige klim en een snelle afdaling van boven de 40 km per uur op de Amerongseberg. Op de testdag trapten de acht Plus-testers gezamenlijk zo’n 640
kilometer weg. Daarbij is onder meer gekeken naar:
rijeigenschappen (stabiliteit, bochtengedrag, kracht van de elektromotor);
comfort (bijgeluiden, zadel, vering, instelbaarheid stuur);
bediening (remmen, versnellingen, schakelen);
afwerking (lak en onderdelen).
De fietsen scoren op alle onderdelen punten, en krijgen van iedere testrijder een rapportcijfer. Deze cijfers worden omgerekend naar een eindcijfer. Daarbij wegen
bijvoorbeeld de rijeigenschappen zwaarder mee dan de afwerking en uitrusting.

Het test-team: streng maar rechtvaardig

  1. Riet Verhagen (66) uit Ravenstein heeft last van haar knie en wil weten of een e-bike dan echt soelaas biedt. “Ik ga er dit jaar zeker één kopen.”
  2. Margriet Callenbach (77) uit Almere fietst zelf op een (dure) e-bike van de Zwitserse fabrikant Flyer, maar vindt de goedkopere fietsen die ze test “helemaal niet tegenvallen”.
  3. Ies Gudema (73) uit Assen rijdt zelf al jaren op een e-bike van Koga en wil weten wat er nog meer te koop is. “Leuk dit. En wat een verschillen. Ik steek er veel van op.”
  4. Aart Vessies (62) uit Driebergen rijdt zelf op een gewone fiets. Zijn vrouw Ans heeft een e-bike. Aart wil onder meer weten of een motor bij de trapas beter bevalt dan een motor in het voor- of achterwiel. “Het rijdt wel lekker, maar ze maken best veel geluid.”
  5. Ans Vessies (58), zijn vrouw, heeft een e-bike van Sparta die haar prima bevalt, al is-ie wel een beetje zwaar. Overweegt een nieuwe, maar weet nog niet welke. “Echt slechte e-bikes zitten er niet bij.”
  6. Wim Schneider (71) uit Puttershoek. Is nieuwsgierig geworden door het groeiend aantal e-bikes in de stalling van zijn appartementencomplex. “Gelukkig is er veel aanbod. Ik heb gemerkt dat de keuze zeer persoonlijk is.”
  7. Nelie Baarslag (66) uit Scheveningen is gehecht aan haar gewone fiets. Zij vraagt zich na een dagje-biken af: “Wanneer gaan we nou eens écht fietsen?”
  8. Ton Verhagen (68) uit Ravenstein: “Dit is een mooie kans om ’ns wat langer op zo’n fiets te zitten. Die gelegenheid zouden verkopers ook moeten bieden.”

Dit is de uitslag na 640 kilometer elektrisch fietsen:
Fietsen tot €2000

(Op alfabetische volgorde)

 

 

 

Merk Harbin

zes

 

 

Merk Harbin
Model Evergreen Nexus 8
Prijs €1795

Harbin heeft een pittige ondersteuning, die helaas niet gelijkmatig is: na een paar keer trappen volgt een stoot. “Nerveus” en “ongezellig”, zeggen testers. De fiets is niet helemaal stil. De remmen en versnellingen zijn goed. Deze e-bike voelt (wellicht door de motor in het voorwiel) zwaar aan. De motor kun je aanzetten met een schakelaar aan de accu. Dit is een beetje ouderwets en volgens sommige testers niet zo handig. Aan de bagagedrager kun je geen fietstassen haken.

Gewicht 25 kg inclusief accu
Accu 468 Wh
Versnelling naaf 8
Remmen V-brake velg voor, rollerbrake achter
Opgegeven actieradius tot 130 km
Informatie www.harbin5star.nl of T 0318-63 89 19
✓     Pittige ondersteuning
✓     Prima zitpositie
✗    Ondersteuning niet gelijkmatig
✗     Prijzig
 

Merk Qwic

zeven

Merk qwic
Model N7.1
Prijs €1999

Met Qwic hebben we inmiddels een vaste waarde in onze test. De N7.1 is een prima fiets, die zowel met als zonder ondersteuning lekker licht rijdt. Ook bij hoge snelheid fietst hij stabiel. Jammer dat de accu van de testfiets rammelt. De ondersteuning is pittig en goed instelbaar met acht standen. In de eerste vier standen is de snelheid – voor de veiligheid – begrensd tot 20 kilometer per uur. De zeven versnellingen zijn voldoende. De remmen vragen wat gewenning. Eén tester merkt op dat de ondersteuning niet direct stopt bij het gebruik van de voorrem; daardoor moet je harder remmen. Uniek op deze e-bike is de USB-aansluiting onder aan de display: handig voor het opladen van je mobiele telefoon.

Gewicht 26,9 kg inclusief accu
Accu 560 Wh
Versnelling naaf 7
Remmen V-brake velg voor, rollerbrake achter
Opgegeven actieradius tot 160 km op een volle accu
Informatie www.qwic.nl

✓    Rijdt stabiel en lekker licht
✓    USB-aansluiting
✗    Onwennige remmen
✗    Rammelende accu
 

Merk RAP

zeven komma acht

merk rap
Model City 7
Prijs €1669

De fiets van RAP heeft ons verrast. Mooie afwerking, er staat echt een fraaie e-bike. En hij rijdt uitstekend. Zeer stabiel, ook in de bochten. Alleen bij hoge snelheden, boven de 40 kilometer per uur, wordt ’t wat minder.
De ondersteuning is uitstekend ingesteld, mede dankzij een trapkrachtsensor. Rijdt soepel, sportief, stil, krachtig en zonder schokken. Eén rijder had graag een extra stand erbij gehad, maar met vier standen is uitstekend te leven. “Het comfort is goed en versnellingen werken fantastisch.” En: “Fijne fiets.”

Gewicht 26,6 kg inclusief accu
Accu 370 Wh
Versnelling naaf 7
Remmen Shimano; V-brake voor, rollerbrake achter
Opgegeven actieradius tot 130 km op een volle accu
Informatie www.elektrische-fietsen-rap.nl of T 013-260 00 82

✓    Soepele ondersteuning
✓    Goede verhouding prijs/kwaliteit
✗    Zadel wat hard
✗    Slappe achterrem
 

Merk Silent Force

zes komma acht

merk silent force
Model SF 0104
Prijs €1699

De naam schept verwachtingen, maar die maakt deze fiets niet helemaal waar. De motor zoemt en dat stoort. Hij is wel krachtig en biedt goede ondersteuning, maar is in het begin een beetje schokkerig. Bergop presteert de e-bike prima. De ondersteuning heeft zeven standen, waarvan de eerste en de tweede niet veel doen. De accu rammelt wat in de drager, maar dat is te verhelpen. Er is kritiek op de algehele afwerking: die zou netter kunnen. Een tester merkt op dat hij zonder ondersteuning enigs-zins zwaar schakelt en rijdt. Een no-nonsense fiets: alles werkt, maar ’t kan beter.
Gewicht 28 kg inclusief accu
Accu 432 Wh
Versnelling naaf 7
Remmen V-brake velg voor, rollerbrake achter
Opgegeven actieradius 70 tot 110 km op een volle accu
Informatie www.silent-force.eu of T 0162-31 12 27

✓    Goede ondersteuning
✓    Fijne bediening
✗    Afwerking
✗    Geluid

Merk Stella

vraagteken

merk stella
Model Vicenza
Prijs €1549

Vorig jaar werd Stella met een 7,3 de verrassende budgettip in de categorie tot €2000. Zou dat dit jaar weer lukken? We kunnen het helaas niet goed beoordelen. Stella levert op de testdag een vernieuwd type van de Vicenza met een klein, tijdelijk probleem met de software. Daardoor doet de fiets bergop niet wat we ervan verwachten. Jammer, want hij oogt veelbelovend: keurig afgewerkt met prima onderdelen, en hetzelfde ondersteuningssysteem als de fiets van RAP. Volgens Stella is de software inmiddels bijgewerkt, dus wie wil weten wat deze e-bike kan, moet hem zelf een keer testen.  Dat kan; Stella verkoopt de fiets niet op de ‘normale’ manier via fietshandelaren, maar biedt gratis vrijblijvende demonstraties aan in de buurt, aan huis of in de showroom in Nunspeet.

Gewicht 26 kg inclusief accu
Accu 360 Wh
Versnelling naaf 7
Remmen V-brake velg voor, rollerbrake achter
Opgegeven actieradius 70 tot 110 km op een volle accu
Informatie www.stellafietsen.nl of T 0341-25 22 66
 

 

Merk Trenergy

zeven komma vijf

merk trenergy

Model E-Luxe
Prijs €1599

De Trenergy heeft een 8-versnellingsnaaf en rollerbrake-remmen voor en achter. De aandrijving zit in het voorwiel en is door middel van vijf standen uitstekend in te stellen. De ondersteuning is voldoende krachtig, ook bergop. Hij heeft een instelbare zadelpenvering die door een fietsenmaker naar voorkeur ingesteld kan worden voor extra comfort. Het zadel is breed en comfortabel, iets wat de mannen beter bevalt dan de vrouwen. Wij reden met een accu met een hoge capaciteit, maar die moesten we toch bijladen. “Goede kwaliteit, doet niet onder voor duurdere merken.” Hetzelfde model met een lichtere accu kost €1499.

Gewicht 25 kg inclusief accu
Accu 468 Wh
Versnelling naaf 8
Remmen rollerbrake voor en achter
Opgegeven actieradius tot 135 km op een volle accu
Informatie www.trenergy.nl of T 085-273 32 70

✓     Goede verhouding prijs/kwaliteit
✓     Goede ondersteuning
✗     Iets onstabiel frame bergaf
✗     Vrouwen zijn niet dol op het zadel

LET OP: De test gaat hier verder!

>>klik hier: e-biketest 2014 deel 2

 

 

Bron(nen):

Reactie toevoegen

21 Comments

Door Peter Paffen (niet gecontroleerd) op ma, 30-6-2014 - 16:51

Nog nergens iets over gelezen: stel dat je een hondenkar (met golden retriever + jack russel: samen ca. 35 kg.) achter de elektrische fiets wilt hangen.

Door Pauline (niet gecontroleerd) op ma, 5-5-2014 - 21:38

Als ik al die reacties lees over verschillende merken fietsen.ze hebben het over 70 90 of meer dan 100 km op een accu. Wij hebben 3 sparta e-motion 2 op vakantie adres 1 thuis met 2 accu's ik mag blij zijn als ik 30 km
rijd op 1 accu ik neem dus altijd 2 accu's mee. Mijn man heeft een giant waar hij op 1 accu 90 km rijdt. Sparta rijdt prima,maar met de afstanden hebben ze ons echt wat wijs gemaakt . e-motion roept emoties op!,

Door Jan (niet gecontroleerd) op za, 3-5-2014 - 00:08

@ Karsemeijer
3000 tot 5000 km is normaal als je de fiets goed onderhoud.
Het is een beetje afhankelijk van het gebruik van de fiets.
Zo lang mogelijk me je ketting doen is verkeerde zuinigheid.
Op het moment dat de tandwielbladen beginnen te slijten omdat de ketting teveel gerekt is is reparatie vele malen duurder. Bij versleten tandwielen is een nieuwe ketting zo weer opgerekt.Zie bv http://www.fiets.nl/2012/06/01/stukje-bij-beetje-de-kettingtest/

Door Leo Dekkers (niet gecontroleerd) op vr, 2-5-2014 - 20:47

Nadeel van e-bikes is dat de dure accu na 5 jaar moet worden vervangen om nog redelijke afstanden te kunnen fietsen. Rijd op een flyer en ben daar tevreden over alleen het vermogen van de accu is na 3 jaar nog maar 75%.

Door n.mes (niet gecontroleerd) op vr, 2-5-2014 - 16:18

wij, mijn man en ik hebben een sparta ion rx plus, in het begin wat reparaties gehad o.a. aan de accu en behuizing daarvan, maar nu sinds een jaar geen ellende meer. ik heb op verschillende andere elektrische fietsen gereden maar wil die van mij met niets ruilen. kortom een geweldige fiets.

Door J karsemeijer (niet gecontroleerd) op vr, 2-5-2014 - 16:15

Ik rijd nu 2 jaar op een Flyer (Zwitsers fabrikaat), na 3000 km nu al aan mijn tweede aandrijfketting toe. Importeur laat het afweten omdat dit kennelijk niet ongebruikelijk is bij dit merk, zo is zijn reactie. Verder (tot nu toe) een prima fiets.
Mijn vrouw rijdt al 7 jaar (20000 km) op een Sparta Ion. Geen problemen, zelfde ketting en batterij in prima staat.

Door M. Bracke (niet gecontroleerd) op vr, 2-5-2014 - 12:06

Hebben 5 jaar koga gehad, 20.000km mee gedaan. Prima garantie. Willen toch overgaan op Sparta want we hebben geen 27 versnellingen meer nodig. Raad iedereen aan om op minstens 3 soorten proefrit te maken. Ion is goed, want dan start je steeds met volle accu.

Door An3s (niet gecontroleerd) op vr, 2-5-2014 - 10:49

Ik heb de fietstesten gelezen,niet alleen de fietsen zijn verschillend maar ook de mensen die er op fietsen. neem het geluid dat bepaalde merken maken,we fietsen naast elkaar mijn buurman hoort zijn fiets niet een zingen geluid maken,ik hoor hem wel.jammer voor hem maar het zijn zijn oren die het doen.ik dus niet zo,n fiets.ga eens bij verschillende handelaren kijken en proeffietsen neem een de zelfde fiets hoe de een of anderen hem voor je insteld ,een groot verschil op het zelfde merk fiets.de ondersteuning is er voor om te ondersteunen en niet om er mee te scheuren.
Ik heb ook gemerkt dat een dames of herenfiets zelfde type ,banden,versnelling enz.nog verschil maken,vraag niet waarom,ga het maar eens testen,niet op 5 km maar wel op 50km
dat je fijner gefietst heb.

Door Oskam (niet gecontroleerd) op vr, 2-5-2014 - 00:16

Ik heb een Qwik,heb hem gekocht, omdat ik met vaak zonder lucht zit, dus gebruik Ik hem als ik hem nodig hebt, soms maar twee of drie maal per rit, je moet je ook niet vast bijten dat je hem de hele rit moet gebruiken dus zo veel mogen lijk zelf trappen, houd je ook wel gezonder Gr Dick

Door Jos Nieuwenhuisen (niet gecontroleerd) op do, 1-5-2014 - 23:51

Ik heb sinds 3 jaar een Giant Aspiro Twist omdat deze heel goed uit de test kwam, gekocht ivm 2 nieuwe knieën. Eén drama die fiets, wat steeds kosteloos is opgelost door Giant en een andere fietsenhandel dan de verkoper die niet thuis gaf bij alle problemen.
Nu, na 3 jaar kan ik net aan 22 kilometer op een volgeladen accu fietsen in de middelste versnelling terwijl deze fiets vaker stil heeft gestaan dan in gebruik is geweest, ook ivm operatie aan mijn knieën. Kortom nooit aan beginnen aan deze drama-fiets. Kijk eens op Tros Radar om te lezen wat anderen ervan vinden, ook een drama!