Plus Magazine e-bike test 2015: Welke is de beste?

Deel 1: Budgetfietsen

De opmars van de e-bike is niet te stuiten. Logisch, want wat is er fijner dan fietsen met een duwtje in de rug? Pluslezers testen vijf modellen tot €2500. Wat valt ze op? En welke fietst het lekkerst?

Al acht jaar test Plus Magazine de nieuwste e-bikes. En wat ditmaal ­opvalt: de e-bike is volwassen geworden. In de beginjaren viel tijdens de test weleens een accu uit, zoemden de motoren veel harder, was de trapondersteuning soms zo fors en onregelmatig dat het plezier ­verdween, en waren de fietsen niet altijd even fraai uitgevoerd. Dat is niet meer zo. Je krijgt nu meer én mooiere waar voor je geld. Alle testers zijn dan ook enthousiast over het aanbod.

Zo zijn de fietsen getest

Van de tientallen nieuwe e-bikes die dit jaar op de markt komen, heeft Plus Magazine elf modellen ­geselecteerd. Er zijn twee prijsklassen: tot €2500 (besproken in dit artikel) en duurder dan €2500 (besproken in Deel 2). De test­rijders hebben een parcours van 10 km gefietst over ­verharde en onverharde wegen, deels door een bos, en met een pittige klim en een snelle afdaling (de Amerongse­berg). Voldoende gevarieerd om de verschillen tussen de fietsen bloot te leggen.
De testers hebben onder meer gekeken naar:
Rijeigenschappen: Hieronder vallen stabiliteit, bochtengedrag, kracht van de elektromotor en de werking van de ondersteuning in verschillende standen.
Comfort: ­Zadel, vering, instelbaarheid stuur, ­bijgeluiden van de ondersteuning.
Bediening en functionaliteit: Remmen, ­versnellingen, schakelen en bereikbaarheid ­diverse versnellingen.
Afwerking en uitrusting: Lak en onderdelen (voor zover direct te beoordelen).

Cijfers & score

De fietsen scoorden op alle onderdelen punten en kregen van iedere testrijder een rapportcijfer. Deze cijfers zijn omgerekend naar een gewogen eindscore. Daarbij wogen de rijeigenschappen zwaarder mee dan de afwerking en uitrusting. Goed om te weten: bij de meeste ­e-bikes is de ondersteuning begrensd tot 25 km per uur. Als je harder rijdt, moet je het doen zonder de hulp van de ­e-motor. Dit geldt ook voor de fietsen in deze test. Supersnelle e-bikes (‘high speed’), waarbij de e-motor meehelpt tot snelheden boven de 40 km per uur, hebben we niet getest.

5 fietsen tot €2500 (op alfabetische volgorde):

Batavus Stream

Batavus heeft met de Stream een fantastische e-bike ontworpen. De fiets rijdt stabiel en ‘strak’, zoals het hoort. Oók als we met meer dan 40 km per uur de Amerongse berg afdalen. De Yahama middenmotor ondersteunt uitstekend, maar is niet echt stil. Het is wel een beetje opletten, want als je niet de juiste versnelling hebt ingeschakeld is de ondersteuning iets minder gelijkmatig. De Nexus zeven-versnellingsnaaf voldoet goed en ook de hydraulische velgremmen zijn prima. De afwerking is van goede kwaliteit. Zadel, vering en instelbaarheid zijn prima, wat een comfortabel ­rijgedrag garandeert.

Plus en min
+ Goede kwaliteit
+ Rijdt strak
- Niet geheel stil
- De standaard is onlogisch geplaatst

Prijs: €2399
Gewicht: 24 kg + 3,8 kg accu
Accu: 36V / 13,8Ah / 497Wh
Levensduur accu: 1000 laadcycli. Kosten vervanging: geen opgave
Versnelling: Shimano Nexus 7
Remmen: Magura hydraulisch velg
Actieradius volle accu: Tot 135 km
Informatie: www.batavus.nl

E-Bikez Spark de Luxe

De fietsen van E-Bikez worden via internet verkocht. Proefrijden kan bij het kantoor in Utrecht, maar u kunt ook kiezen voor bezoek aan huis (proefritten, onderhoud, service). De fiets heeft een krachtsensor en rijdt lekker en soepel. De motor zit in het voorwiel en is met vijf ondersteuningsstanden in te stellen. Vooral bij de pittige klim in het parcours is de motor niet geheel stil. De Shimano zeven-versnellingsnaaf is betrouwbaar. De voorrem is een zogeheten V-brake velgrem en is vrij agressief. “Korte remhandels”, merkt een ­tester op. De fiets is netjes afgewerkt en compleet.

Plus en min
+ Nette fiets
+ Rijdt goed
- Voorrem is vrij agressief
- Motor is niet altijd stil

Prijs: €1799
Gewicht: 22 kg + 3,5 kg accu
Accu: 36V / 13Ah / 468Wh
Levensduur accu: 1000 laadcycli. Kosten vervanging: €399
Versnelling: Shimano Nexus 7
Remmen: V-brake vóór, rollerbrake achter
Actieradius volle accu: 75 tot 150 km
Informatie: www.ebikez.nl

Gazelle Orange C8 Hybrid M

Gazelle, een van de oudste Nederlandse fietsmerken, heeft met de Orange C8 Hybrid M een strakke en wendbare e-bike neergezet. “Mooi frame”, vinden de testers. En: “Lijkt het meest op een gewone fiets.” De e-bike heeft een stille Impulse-middenmotor en rijdt uitstekend. De ondersteuning is goed in te stellen. Drie standen voor ondersteuning lijkt weinig, maar de ­niveaus zijn bij deze fiets redelijk verdeeld. Bergop kost wat moeite. De display is klein en moeilijk af te lezen. De acht-versnellingsnaaf doet het prima en de hydraulische velgremmen zijn uitstekend. De afwerking is zoals we van Gazelle gewend zijn: ­uitstekend en duurzaam.

Plus en min
+ Stille motor
+ Goede kwaliteit
- Display is te klein
- Ondersteuning kan krachtiger

Prijs: €2499
Gewicht: 23,3 kg + 2,8 kg accu
Accu: 36V / 8,6Ah / 312Wh
Levensduur accu: Geen opgave
Versnelling: Shimano Nexus 8
Remmen: Magura hydraulisch velg
Actieradius volle accu: 50 tot 100 km
Informatie: www.gazelle.nl

Pro E-bike Nexus 7

De Pro E-bike wordt via internet verkocht (net als de ­E-Bikez Spark de Luxe). En ook Pro E-bike komt bij u thuis voor een proefrit, aflevering en service. Voor de prijs hoef je ’t haast niet te laten: het is de goedkoopste fiets in deze test. De fiets rijdt ­neutraal en stuurt strak en zonder afwijkingen. De voorwielmotor is krachtig en met acht standen is de ondersteuning prima te regelen. De fiets en motor zijn redelijk stil. Tikkie nerveus is-ie wel; de voorvorkvering en de verende zadelpen dragen daaraan bij. Remmen en versnelling zijn goed. De afwerking is redelijk, maar forse lasnaden ontsieren het frame. Conclusie: dit koopje is zeker geen miskoop.

Plus en min
+ Lage aanschafprijs
+ Rijdt naar behoren
- Lelijke lasnaden
- Ondersteuning is een beetje nerveus

Prijs: €1249
Gewicht: 22 kg + 4 kg accu
Accu: 36V / 10Ah / 360Wh
Levensduur accu: Geen opgave
Versnelling: Shimano Nexus 7
Remmen: V-brake vóór, rollerbrake achter
Actieradius volle accu: Tot 110 km
Informatie: www.pro-ebike.nl

Qwic T-FN7

Qwic is gespecialiseerd in elektrische fietsen en -scooters. Deze e-bike met rotatiesensor is een keurig, neutraal ­model. De rijeigenschappen zijn goed en stabiel. Ook zonder ondersteuning rijdt de fiets erg licht. De ondersteuning kun je met acht standen instellen. Daarnaast is er de modus Eco, Standaard of ­Power (van lichte ondersteuning tot sportieve kracht). Toch scoort de Qwic niet bijzonder hoog. De oorzaak: in de Standaard-modus is de snelheid in de eerste vijf standen begrensd, en dat vinden de testers niet prettig. “Alsof de ondersteuning het soms niet doet”, klinkt het. Qwic kiest onder meer voor deze ­instellingen uit veiligheidsoverwegingen en een betere ­accuduur. Versnelling, remmen en comfort zijn uitstekend. Ook is de scherp geprijsde fiets netjes afgewerkt.

Plus en min
+ Nette afwerking
+ Rijdt erg licht
- Begrenzing in lage stand niet prettig
- Ondersteuning is niet gelijkmatig

Prijs: €1799
Gewicht: 23,7 kg + 2,7 kg accu
Accu: 36V / 10,4 Ah / 375Wh
Levensduur accu: 1000 tot 2000 laadcycli. Kosten vervanging: €399
Versnelling: Shimano Nexus 7
Remmen: V-brake vóór, rollerbrake achter
Actieradius accu: Tot 110 km
Informatie: www.qwic.nl

Lees verder in Deel 2, waar zes premium fietsen getest zijn! >>
 

--

Lees ook: Waar moet u op letten wanneer u een e-bike koopt?

Bron(nen):

Reactie toevoegen

25 Comments

Door gielis (niet gecontroleerd) op ma, 22-2-2016 - 12:03

wat is het merk devron?

Door huub (niet gecontroleerd) op wo, 10-2-2016 - 18:50

Ik heb al 2 jaar een stella verona , komen mooi aan huis en je kunt op je gemak een test rit maken.Een goede fiets en dan voor dat geld.
Ben zeer tevreden over stella.

Door Jantsje (niet gecontroleerd) op wo, 10-2-2016 - 14:06

Door Lodewijk (niet gecontroleerd) op do, 7-5-2015 - 14:04

"Alle e-bikes zijn slecht voor het milieu en slecht voor het lichaam. Slappe spieren en minder afvallen. Nee, het is weer: het gemak dient de mens maar niet het milieu en de portemonnee"

Wat een vreemde opmerking! U weet niet waarom iemand een elektrische fiets nodig kan hebben!

Ik heb zo juist, na wikken en wegen een aanvraag gedaan via de WIMO voor een elektrische fiets, omdat ik chronische pijn en vermoeidheids klachten heb ( al minstens 50 jaar) Fietsen op een gewone fiets gaat niet meer (lopen ook niet) dus dan maar voor de rest van mijn leven binnen blijven?
Ik mag een Gazelle Balans kopen. Heb een proefrit gemaakt onder begeleiding van de fietsen handelaar, zodat ik onderweg informatie kon vragen en de handelaar kon controleren of deze fiets wel bij mij ( ben nogal klein) past.

Ben er superblij mee!

Dus Lodewijk: ga u eens verdiepen in de medemens. Niet iedereen koopt een elektrische fiets omdat men lui is!

Door J.Baars (niet gecontroleerd) op wo, 6-1-2016 - 17:55

Wij hebben sinds 17-10-2014 een gazelle orange c8 hm.
Als ze doen wat ze moeten doen zijn ze geweldig.Iedere rit zijn er problemen ze zijn onbetrouwbaar.We hebben speciaal gazelle genomen maar hebben heel veel spijt.
Er is al veel naar gekeken maar de problemen blijven.

Door m. bel (niet gecontroleerd) op wo, 6-1-2016 - 01:17

ik heb spijt als haar op mijn hoofd van de e bikez spark deluxe. Ik kan mijn beoordeling op de site geeneens kwijt, omdat zij alleen beoordelingen van tevreden mensen plaatsen.
De fiets rijdt heerlijk, echter heb ik in nog geen half jaar tijd achter elkaar problemen met de accu en rem, waardoor ik meerdere keren langs de kant van de weg heb gestaan. Uiteraard repareren de heren de fiets zsm, echter zit je niet te wachten op defecten bij een gloednieuwe fiets. Daarbij krijg je geen excuses, zij doen alsof hun neus bloed. Ik zou hier nooit meer een fiets aanschaffen en ik raad het daarom iedereen af.

Door Kouwenhoven (niet gecontroleerd) op di, 30-6-2015 - 17:36

Ik ben op zoek geweest naar aanbevelingen voor een zuinige rijstijl. Het enige dat ik kan vinden is dat de 'juiste' versnelling moet worden gebruikt. Maar welke is dat en in welke situatie???

Door Wim Hellenthal (niet gecontroleerd) op zo, 28-6-2015 - 22:48

Er zijn op dit moment 'teveel'e-bikes,waardoor keuze moeilijker wordt. Ik ben nu in bezit Gazelle Orange c 8, tot volle tevredenheid.

Door Gonny (niet gecontroleerd) op vr, 15-5-2015 - 21:48

Ook ik mis de Sparta Ion. Gebruik hem nu voor het 8e jaar. Ben zeer tevreden

Door Ria Gevaerts (niet gecontroleerd) op di, 12-5-2015 - 22:21

Ik mis de Sparta in de test. Ik rij de Emotion nu al 4 jaar en dik tevreden.