PlusOnderzoek: dit willen we van onze supermarkt (deel 4)

Getty Images

We spenderen duizenden euro’s per jaar in de supermarkt. Uit Plus-onderzoek onder 2352 50-plussers blijkt dat de ‘super’ gemiddeld een 8 scoort. Maar er blijft nog wel wat te wensen over.

Ideeënbus: wij, klanten, weten het beter

We stelden de vraag: “Hebt u nog een tip, goed idee of suggestie voor supermarkten?” Een greep uit de reacties.

  • 'Vul vakken buiten openingsuren'
  • 'Gezellige/rustige muziek'
  • 'Hulp bij het inpakken'
  • 'Brede gangpaden'
  • 'Hou het schoon, ook buiten de winkel' 
  • 'Graag meer proeverijtjes

Albert Heijn: altijd zitten; een speciaal ‘stilte-uur’

Getty Images

“Met 970 winkels en meer dan 100.000 medewerkers staan we midden in de maatschappij en kijken we verder dan de boodschappenkar. We willen de beste winkel in de buurt zijn. Met sterke promoties, leuke spaaracties en veel beleving in de winkel. Daarom heeft elke winkel een zitgelegenheid. We streven naar brede gangpaden, maar de mogelijkheden verschillen per locatie. In ieder geval heeft iedere vestiging minimaal één kassa met een brede doorgang. Natuurlijk helpen onze medewerkers klanten in de winkel die ergens niet bij kunnen.

We hebben extra aandacht voor mensen met een beperking en ­ouderen. De manier waarop we dat doen, is in iedere winkel ­anders. Zo introduceerden we in Sint-Michelsgestel als eerste supermarkt in Nederland het ‘stilte-uur’. Dan zijn er geen bliepende kassa’s, hoor je geen muziek en wordt er niet bijgevuld. Dit uur is speciaal voor iedereen die het anders te lastig of vervelend vindt om boodschappen te doen.”

Aldi: brede gangpaden; geen muziek

“We zijn druk bezig met een nieuwe formule. Daarbij leggen we de nadruk op het assortiment – veel vers – en op de toegankelijkheid, zoals goede parkeergelegenheid. Ook hebben onze vernieuwde winkels standaard brede en goed verlichte gangpaden. Daarnaast zijn we al langer bezig om plastic te verminderen. 

In augustus 2017 kondigden we als eerste grote Nederlandse supermarkt aan te stoppen met de verkoop van alle eenmalige draagtassen en klanten uitsluitend nog boodschappen­tassen te bieden die meermalig te gebruiken zijn. Hiermee besparen we jaarlijks 200.000 kilo plastic.

Bij al onze winkels is het altijd mogelijk om met cash geld te betalen, alhoewel we sinds kort – naast de gebruikelijke pinpas – ook creditcards accepteren. Er is geen muziek in onze filialen. En er is natuurlijk voldoende behulpzaam personeel in de winkel om klanten die vragen hebben te helpen.”

Jumbo: parkeer- en betaalgemak; lokaal aanbod

“We hebben onderzoek gedaan naar ergernissen onder klanten; daarop zijn onze 7 Zekerheden gebaseerd. Een voorbeeld is ‘Vlot winkelen’. Dat betekent dat onze winkels onder meer brede gangpaden hebben en medewerkers graag meelopen als klanten iets niet kunnen vinden of ergens niet bij kunnen. 

Maar denk hierbij ook aan parkeergemak en betaalgemak. Klanten kunnen snel afrekenen met zowel contant geld als met pin. 
En we stemmen het assortiment ook af op lokale wensen. Als in een bepaald gebied meer (alleenstaande) ouderen wonen, hebben we daar meer portieverpakkingen en eenpersoonsmaaltijden met veel groente en minder zout.”

Lidl: ‘s avonds bijvullen; klantentoilet

Getty Images

"Winkelgemak vinden we belangrijk. Daarom streven we naar een volledig assortiment, brede gangpaden, een warme bakker en voldoende (vaak gratis) parkeerplaatsen. In onze winkels hebben we geen krukjes of opstapjes, in verband met valgevaar. Er lopen altijd medewerkers die aanspreekbaar zijn om wat te pakken uit de hogere schappen. We houden onze winkels schoon aan de hand van schoonmaakplannen. 

Die zijn er voor allerlei zaken: van de koelschappen tot en met de winkelwagentjes. Een deel daarvan doen we zelf, maar we hebben ook externe schoonmaakpartijen in dienst. In principe wordt de winkel aangevuld in de avond. Daarnaast alleen gedurende de dag als er schappen leeg zijn door bijvoorbeeld goede aanbiedingen. We weten dat klanten steeds meer op zoek zijn naar eenpersoonsverpakkingen. Lidl zal hier de komende jaren meer op gaan inspelen. Verder hebben we vaak extra ruime parkeerplekken. En een aantal grote winkels heeft een klantentoilet."

Plus: meer eenpersoons-verpakkingen; schone winkels

”De breedte van de gangpaden en hoogte van de schappen zijn afhankelijk van de oppervlakte van de winkel. Mocht iemand niet bij een bepaald product kunnen komen, dan helpen onze medewerkers graag. Wij zien een trend in eenpersoonsverpakkingen en we blijven dit assortiment uitbreiden. Sinds kort hebben we meer kleine zakjes panklare groente en flesjes wijn in de schappen staan. Dat het in en om de winkel schoon moet zijn, daar zijn we het helemaal mee eens. Daarom is Plus trotse ‘Supporter van Schoon’, en hebben we minimaal twee afvalbakken buiten staan.”

Lees ook deel 5 van dit artikel!

Auteur 
Bron 
  • Plus Magazine