Stelling: ‘Ik drink geen vruchtensappen of smoothies meer’

Een glas verse jus d’orange gezond? Helaas niet, volgens het Voedingscentrum. In een glas zitten al snel 4-5 sinaaspappels en die klok je in korte tijd naar binnen. Wees dus spaarzaam met sappen, smoothies en ander suikerhoudende dranken, hoe gezond ze ook lijken. Maar vind u daarvan? Reageer hieronder.

EENS, ik laat ze staan, want dat is gezonder

Het Voedingscentrum legt het uit – vruchtensap en gesuikerde drinkyoghurt bevat veel suiker. In een glas sinaasappelsap zitten bijvoorbeeld 7 suikerklontjes, net zoveel als in frisdrank. Uit onderzoek blijkt dat je er zelfs diabetes door kunt krijgen. Mensen die willen afvallen kunnen de sappen ook beter vervangen door een vers stuk fruit of een schaaltje yoghurt met een kop thee of een glas water erbij. Dat scheelt een hoop suiker en je krijgt het minder snel binnen. De vezels uit het fruit blijven zo ook beter behouden. Verder tast het zuur in deze drankjes je tanden aan. Alle reden om vruchtensap en smoothies niet te vermelden in de Schijf van vijf, volgens het Voedingscentrum.

ONEENS, ik geniet ervan

Wat een flauwekul om een glas vers geperst sap of een verse smoothie als 'ongezond' te bestempelen. Dat een biertje of een milkshake ongezond is, dat snappen we. Maar een glas versgeperst vruchtensap? Of een aantrekkelijke yoghurt smoothie die paars ziet van de bosbessen? Vaak is er aan een sap of smoothie geen suiker toegevoegd. Het is een manier om veel fruit en zuivel binnen te krijgen. Handig voor mensen met weinig tijd, of voor mensen die een stuk fruit minder lekker of gedoe vinden. Je kunt er ook spinazie of boerenkool doorheen mengen, als je echt op de gezonde toer wil. Mensen met slechte eetgewoonten, of mensen met overgewicht, moeten misschien oppassen met vruchtensap of een smoothie. Zeker als er meerdere glazen op een dag ingaan. Maar als je gewoon op gewicht bent, kan het weinig kwaad.

Meer lezen

Klik hier voor uitleg over de (on) gezondheid van vruchtensap door diëtist Mary Stottelaar.

Reactie toevoegen

115 Comments

Door Jan van de Peut (niet gecontroleerd) op za, 16-4-2022 - 18:04

Smoothies blijf ik nuttigen, echter alleen zelfgemaakte met verse ingediënten en zonder toevoeging van suiker.

Door Annet (niet gecontroleerd) op ma, 11-4-2022 - 21:54

Een smoothie per dag is heel lekker en ook gezond, er zitten geen slechte suikers in. Vaak zitten er ook groentes in. Ze bevatten ook nog vitamines en vezels. Het is een heel natuurlijk product en duizendmaal beter dan frisdrank of alcoholische dranken@

Door Marian (niet gecontroleerd) op zo, 10-4-2022 - 09:09

Dagelijks persen wij 3 tot 4 sinaasappels uit is totaal 2 glazen. Bevat niet teveel suikers,lijkt ons.

Door T G (niet gecontroleerd) op za, 9-4-2022 - 14:36

Ik drink wel vruchtensap, vooral sinaasappelsap, maar wel met mate. Bijvoorbeeld in het weekend of als ik uit eten ga. Niet elke dag en liefs vers geperst of die zonder toegevoegde suikers.

Door Janet (niet gecontroleerd) op vr, 8-4-2022 - 11:33

Ik ben een slechte fruit eter. Ik maak een grofe mengsel van 4 stukken fruit. Zo heb ik wat fruit op en moet ik het ook kauwen wat beter is dan gewoom drinken. Heeft iets te maken met speksel en enzijmen of iets bij het verteren.

Door Marian (niet gecontroleerd) op di, 5-4-2022 - 22:35

Neem een enkele keer vers geperste sinasappelsap. Neem geen frisdrank. Het gaat mij allemaal te ver met die voorschriften. Gewoon verse producten alles met mate.

Door Ans (niet gecontroleerd) op di, 5-4-2022 - 19:18

Op zijn tijd een smoothie van sinaasappel, banaan en yoghurt. Heerlijk maar de dag erna een stuk fruit. Gewoon een beetje afwisselen.

Door huisnummer is n... (niet gecontroleerd) op di, 5-4-2022 - 17:28

ik wist het al

Door M.E.M Bruggeman... (niet gecontroleerd) op ma, 4-4-2022 - 17:01

Ik mag ze niet drinken zitten verkeerde suikers in.

Door Bert (niet gecontroleerd) op ma, 4-4-2022 - 11:44

Wat mogen we zo langzamerhand eigenlijk nog wel eten of drinken? Als je zelf op je hoede bent met je eetpatroon, moet het kunnen.