Welke voeding is goed voor uw immuunsysteem?

Om het immuunsysteem te versterken, kunt u zich wenden tot allerlei vitaminepreparaten. Een andere mogelijkheid is de juiste voeding tot u te nemen. Oftewel, welke producten kunt u het beste eten om ziektes te voorkomen?

AardbeienIn aardbeien zitten veel antioxidanten, zoals vitamine C. Antioxidanten helpen je lichaam te vechten tegen ziekte en veroudering. Een kop vol aardbeien zorgt voor 160% van uw dagelijkse behoefte aan vitamine C.

Acaibes
De donkere kleur van de acaibessen geeft de grote hoeveelheid antioxidanten aan. Acaibessen vindt u meestal in sapvorm, in een smoothie, gedroogd of gemixt met 'granola' (soort granenontbijt).

Amandelen
Een handjevol amandelen geeft uw immuunsysteem een 'boost' als u last hebt van stress. Een kwart kopje bevat bijna 50 procent van de vitamine E die u dagelijks nodig hebt. In amandelen zitten riboflavine (een vitamine B) en niacine (nicotinezuur) die ook helpen tegen stress.

Bataat
Bataat, oftewel zoete aardappelen, bevatten net als wortels het antioxidant bètacaroteen. Ook voor deze antioxidant geldt dat als cellen dreigen beschadigd te worden, dit verhinderd wordt. Bataat bevat ook veel vitamine A. Een vitamine die het ouderdomsproces vertraagt en het risico op sommige kankers vermindert.

Broccoli
Broccoli bevat veel voedingsstoffen die uw weerstand verbeteren. In deze groente zit vitamine A, vitamine C en glutathion (een van de belangrijkste antioxidanten).

Champignons
Champignons bevatten antioxidanten en het mineraal selenium. Een lage hoeveelheid selenium heeft een positieve invloed op griep. Riboflavine (een vitamine B) en niacine (nicotinezuur) in champignons zijn belangrijk voor een gezond immuunsysteem.

Grapefruit
Grapefruit bevat veel vitamine C. Dit helpt tegen verkoudheid en griep. In grapefruit vindt u ook zogenaamde flavonoïden, natuurlijke chemische verbindingen, die het immuunsysteem activeren. Houdt u niet van grapefruits? Neem dan sinaasappelen of citrusvruchten.

Knoflook
Knoflook bevat verschillende antioxidanten die indringers, zoals de Helicobacter pylori bacterie, in je immuunsysteem weren. Deze bacterie wordt geassocieerd met maagzweren en maagkanker. Kooktip: pel en hak de knoflook en wacht 15 tot 20 minuten met bakken. Dit om de enzymen die het immuunsysteem versterken te activeren.

Kool
Kool bevat glutathion, wat dus goed is voor het immuunsysteem. Er zijn verschillende soorten kool, zoals witte, rode of Chinese kool. Gebruik deze koolsoorten bijvoorbeeld in de soep of in een stoofpotje.

Magere yoghurt
Neemt u dagelijks een kommetje magere yoghurt, dan verlaagt u de kans op een verkoudheid. Beweert wordt dat magere yoghurt uw immuunsysteem versterkt, waardoor u minder snel ziek wordt. Kijk ook eens op het etiket naar de vitamine D die erin zit. Deze vitamine vermindert ook uw kans op verkoudheid en griep.

Oesters
Oesters zijn dankzij het mineraal zink libidoverhogend en ze versterken uw immuunsysteem. Een laag zinkgehalte wordt geassocieerd met mannelijke onvruchtbaarheid. Zink blijkt tevens een antiviraal effect te hebben en het heelt wonden (zinkzalf).

Spinazie
Spinazie is bekend als 'super eten' en zit dan ook vol voedingsstoffen zoals folaat (foliumzuur of vitamine B9). Deze stof helpt uw lichaam nieuwe cellen te vormen en DNA te repareren. Bovendien bevat het antioxidanten als vitamine C. Om het meeste profijt te halen uit spinazie, moet u het rauw of lichtgekookt eten.

Tarwekiemen
Tarwekiemen zijn de essentie van het leven van de tarwekorrel. Vanuit de kiem ontstaat een nieuwe plant. Het is een opslagplaats van vitamines, mineralen, eiwitten, de gezonde vetzuren omega-3, omega-6 en omega-9, vezels en nog vele goede voedingsstoffen en antioxidanten.

Thee
Zowel groene als zwarte thee bevatten polyfenolen en flavonoïde die ziektes bestrijden. Dreigen cellen beschadigd te worden, dan steken deze antioxidanten hier een stokje voor.

Vlierbessen
Vroeger trok men van vlierbessen een extract om griepvirussen tegen te gaan. Sommigen beweren zelfs dat u na het drinken van dit extract ook sneller herstelt van de griep. De vrucht zelf is rijk aan antioxidanten. Bovendien zijn vlierbessen ook ontstekingsremmers.

Watermeloen
Een hydraterende, verfrissende, rijpe watermeloen bevat veel antioxidanten. Glutathion - te vinden in het rode vruchtvlees - versterkt het immuunsysteem en houdt infecties tegen.

Trefwoorden: