Deze winkels zijn het meest geliefd

Voortdurend komen meer winkelketens in de gevarenzone. Er vindt weinig vernieuwing plaats en ze weten onvoldoende klanten aan zich te binden. Hierdoor is hun toekomst erg onzeker.

Dat is een van de belangrijkste conclusies uit een onderzoek van Q&A onder 5000 consumenten. Zij kregen vragen voorgelegd als “welke keten vindt u het meest onmisbaar?” en “welke winkel maakt u blij?”. 

IKEA, Albert Heijn, Kruidvat, Rituals en de ANWB blijken het meest geliefd bij de ondervraagden. Deze winkels onderscheiden zich van de rest, krijgen veel bezoekers en zijn sterk op internet. De minst geliefde winkelketens zijn onder andere New Yorker, Trendhopper, Marskramer en Perry. 

Volgens Q&A is het aantal uitblinkers klein, maar het aantal ‘stakkers’ heel groot. "Ik vergelijk het met sport: daarin heb je ook maar een beperkt aantal wereldkampioenen. Die grijze middenmoot is groot en groeit nog steeds. 

Dat heeft er vooral mee te maken dat betere ketens steeds beter worden en middenmoters blijkbaar niet veel geld overhouden om er iets aan te doen. Vergeet niet: de economie groeit wel, maar de bestedingen in winkels vallen toch nog steeds tegen”, zegt Frank Quix van Q&A op de site van de NOS. 

Geen webshop

Niet alle winkelketens hebben anno 2019 een webshop. Onder meer Dirk, Primark, Aldi, Keuken Kampioen en Big Bazar hebben er geen.

Bron(nen):
Trefwoorden: