Senioren massaal op de motor

De 3 grootste motortrends van 2016

Als een motorrijder zijn helm afdoet, zie je steeds vaker een grijs koppie verschijnen. Uit cijfers van het CBS blijkt namelijk dat het motorbezit onder 50-plussers in acht jaar tijd met liefst 50 procent is toegenomen. En het aantal bikers van 65 jaar of ouder is zelfs verdubbeld.

Veel van hen zijn herintreders, die vroeger al motor of brommer reden en nu opnieuw in het zadel springen, bijvoorbeeld omdat ze meer vrije tijd hebben en de kinderen het nest hebben verlaten. Maar komen ook steeds meer nieuwelingen bij. Vorig jaar haalden bijvoorbeeld 15 procent meer cursisten hun motorrijbewijs dan het jaar ervoor.

Waar andere publieksbeurzen moeite hebben om voldoende bezoekers te trekken, blijft de gezellige Motorbeurs in de Utrechtse Jaarbeurs al jaren populair: in 2016 trok hij in vier dagen tijd bijna 100.000 bezoekers. Onze reisredacteur Thijs Joosten, die zelf al 25 jaar een enthousiast motorrijder is, spotte de 3 grootste motortrends van 2016 voor u, die allemaal bedoeld zijn om motorrijden comfortabeler en nog avontuurlijker te maken:

* Naked Bikes

Thijs vertelt: "Toen ik op mijn 28e startte met motorrijden, droomden mijn leeftijdgenoten en ik van een echte sportbike, zoals de Suzuki GSX-R 750. Maar in 2016 zitten motorrijders niet meer te wachten op bergen pk's en een zithouding die je bijkans een hernia bezorgt. We willen een praktische en comfortabele motor, die bovendien betaalbaar is." Een naked bike is eenvoudig, ziet er lekker stoer uit en geeft door het ontbreken van windbescherming ook bij relatief lage snelheden al een avontuurlijk rijgevoel. Populaire modellen zijn de Ducati Monster, BMW R 1200 R en KTM 1290 Super Duke.

* Rijden zonder schakelen

Als de motor het schakelwerk overneemt, wordt het rijden een stuk relaxter. Honda is de trendsetter op dat gebied, met in 2016 meer modellen dan ooit die van een zogenaamde DCT-bak zijn voorzien. Die heeft 7 versnellingen en een automatisch bediende dubbele koppeling, waardoor hij snel en soepel schakelt en ook nog zuinig is. Het DCT-gamma bestaat uit diverse soorten motoren, van een simpele woon-werkmotor tot de motorscooter Integra. Het nieuwste model met een DCT-versnellingsbak is is de all-road Honda CRF1000L, die de legendarische naam 'Africa Twin' draagt. Thijs: "Motorrijders zijn conservatief en moesten lange tijd niks van schakelloos rijden hebben. Maar nu zien ze steeds meer hoeveel voordelen het heeft."

* Retro-bikes

Retro is in, zowel bij jongere als oudere motorrijders. Triumph maakt bijvoorbeeld de Bonneville, die zijn inspiratie van zijn naamgenoot uit de jaren zestig haalt. En het Italiaanse merk Ducati creëert met de vlotte en betaalbare 'Scrambler Ducati' een compleet nieuw segment. Scramblers ontstonden in de jaren zestig, toen straatmotoren van terreinbanden en een hooggetrokken uitlaat werden voorzien, en daarmee de voorloper van de crossmotor werden. Inmiddels bieden bijna alle Europese merken een scrambler aan. Thijs: "Ik verwacht dat de scrambler een rage is, maar de retrobike heeft een vaste plek in motorland veroverd omdat hij emotie en traditie uitstraalt."


© Motorbeurs 2016

Reactie toevoegen

5 Comments

Door Roberto (niet gecontroleerd) op do, 22-2-2018 - 22:37

Excuseer; vergeten te vermelden dat ik al 30 jaar motor rijd en ruim over de 60 ben.

Door Roberto (niet gecontroleerd) op do, 22-2-2018 - 22:35

AL jaaaaaren verfent HD-rijder, Road King met intussen allerlei toeters en bellen en fietssturen erop en eraan (cruise control, groot scherm voor mijn neus, koffers, buddyseat (vriendin), radio, cd-speler en GPS, sigarenaansteker (!), highway steps, Vance & Hinespijpen, Corbinzadel met lendesteun); voor mij geen Jap en geen Italiaan, geen Mof, geen Brit.
HOP!
Rijd veilig, jongens!

Door vermaat (niet gecontroleerd) op di, 20-2-2018 - 11:20

het is alleen jammer dat er maar 2 rijscholen zijn die met automaat rijden

Door Willem (niet gecontroleerd) op vr, 4-3-2016 - 12:50

Tegenwoordig kun je, als oudere motorrijder, op diverse Japanse cruisers al langere motortochten tot circa 300 á 400 km maken.
Op mijn dikke Harley Davidson Electra-glide haal ik, als zestig jarige, met gemak nog z'n 650 á 700 km op een dag, zonder rugklachten.

Door Bobby J (niet gecontroleerd) op di, 23-2-2016 - 12:03

Waarom niks over de comfortabele en stoere cruisers/shoppers van bijv Honda, Kawasaki, Yamaha (en eventueel H-D, als je toch geld over hebt ....)!?
Da's pas relaxed rijden!
Groetjes, biker van 68 jaar