Supermarkten gaan niet goed om met privacy in apps

Getty Images

Er moet een hoop aangepast worden op het gebied van privacy en prijstransparantie bij de bezorgapps van supermarkten. Dat meldt consumentenprogramma Kassa na onderzoek van een docent van de Hogeschool Utrecht.

Volgens de docent vragen de supermarkten om allerlei persoonsgegevens, zoals de leeftijd en het geslacht van de gebruiker. Deze informatie is niet per se noodzakelijk voor het bezorgen van boodschappen en er wordt onvoldoende uitgelegd waarom supermarkten deze gegevens willen hebben. Vooral de Coop-app scoort vooral slecht op dit punt, maar ook Albert Heijn, Plus en Picnic zouden dit beter kunnen doen. 

Meer duidelijkheid

Volgens het consumentenprogramma kunnen ook de prijzen van de producten duidelijker worden aangegeven. Bij Plus is in de ‘Winkelwagen’ niet te zien wat de individuele producten kosten en ook niet wat de totaalprijs is.

Plus, Coop en Albert Heijn laten in een reactie weten dat ze hun apps gaan aanpassen. Jumbo en Picnic komen relatief goed uit de appreview.

Bron 
  • Tros Radar