Duizend gedupeerden geholpen op één dag!

‘We kunnen nu met een gerust hart een nieuwe keuken bestellen’

Duizend mensen met een te dure pensioen- of hypotheekpolis weten sinds de Nationale Ontwoekerdag wat hen te doen staat: afkopen, omzetten en/of schadevergoeding claimen. Maar voor iedereen met een woekerpolis geldt: het is nog niet te laat om actie te ondernemen.

Op 7 maart is het bij het Oude Tolhuys in Utrecht een drukte van belang. De Nationale Ontwoekerdag
begint om één uur ’s middags, maar al ruim voor die tijd stromen bezoekers uit alle windstreken toe met dossiermappen vol polissen, jaaroverzichten en correspondentie. Geduldig wachten ze op hun beurt, want ze willen nu eindelijk eens weten of ze echt een woekerpolis hebben en wat ze daaraan kunnen doen. Tientallen adviseurs zitten klaar om te luisteren, in de papieren te duiken en mensen op het juiste spoor te zetten.

Heb ik een woekerpolis?
Een woekerpolis is een spaar- of beleggingsverzekering die minder oplevert dan je ervan mocht verwachten. Meestal komt dat door te hoge kosten, maar ook doordat de verkopende adviseur bij het afsluiten van de polis een veel te rooskleurig resultaat in het vooruitzicht had gesteld. Het gevolg is dat de pensioenaanvulling flink tegenvalt of dat de hypotheek bij lange na niet kan worden afgelost. Van 1987 tot 2008 zijn er 7 miljoen van deze slechte polissen verkocht. Onafhankelijk adviseur ­Hubrien Meijaard helpt een man met een pensioenpolis die zich kwaad maakt over het jaarlijks wisselende rendement. “Dat komt door de beurs, daar kan de verzekeraar niks aan doen”, legt Meijaard uit. “Wat ik veel erger vind, zijn de kosten. Op het jaaroverzicht zie ik zo dat de verzekeraar veel meer kosten inhoudt dan het beloofde maximum van 1,25 procent. Tip één: stop vandaag met premie betalen. En ga dan snel op zoek naar een aanbieder die minder kosten inhoudt. Beleggen of sparen, die keuze is aan u.”

Krijg ik geld terug?
Ook als de einddatum verstreken is of als je de polis liever laat doorlopen, kun je iets doen: compensatie claimen. De Consumentenbond, ConsumentenClaim en de Vereniging Woekerpolis voeren hiervoor collectieve rechtszaken tegen ver-zekeraars. Consumenten kunnen zich hierbij gratis aansluiten, zelfs als de polis inmiddels is afgekocht. Bij succes krijgen zij een schade-vergoeding uitgekeerd, waarop de claimorganisatie een beloning van 10 procent inhoudt. Aanmelden kan via ConsumentenClaim.nl.

Hoe nu verder?
Als rond 10 uur ’s avonds de laatste bezoekers van de Nationale Ontwoekerdag dankbaar hun adviseur de hand schudden, weten zij hoe het ervoor staat met hun polis. Volgens de laatste opgave van de Autoriteit Financiële Markten lopen er nog steeds 2,8 miljoen woeker­polissen, die hun belofte van een hoge opbrengst niet zullen waarmaken. Vooral 50-plussers ontdekken nu steeds vaker dat de polis waar ze al die tijd vertrouwen in hadden, hen met een gat van tienduizenden euro’s laat zitten.

Nietsdoen is geen optie
Beantwoord de vragen in het Ontwoekerstappenplan op www.plusonline.nl/ontwoekertool en ontdek of je een woekerpolis hebt en welke acties er mogelijk zijn. Want het is nog niet te laat.


Ineke (66) en Jan (68) van den Wijngaard uit ­IJsselstein zijn naar de Nationale Ontwoekerdag gekomen met hun beleggingshypotheek, die al 22 jaar loopt. Een gedeelte is aflossingsvrij, voor een ander deel ‘sparen’ ze door middel van beleggen de aflossing bij elkaar. “De eerste jaren groeide het bedrag snel aan, maar toen er in 2001 twee vliegtuigen in de Twin Towers vlogen, kelderde het resultaat. Volgend jaar loopt de hypotheek af en nog steeds hebben we €20.000 te weinig om de lening af te lossen. Straks moeten we dat met ons spaargeld bijpassen! Met die onzekerheid lopen we al jaren rond”, vertelt Ineke. Ook al heeft de polis nog maar een jaar te gaan, adviseur Paul Jansen begrijpt dat het echtpaar van het risico op nóg een koersdaling af wil. Bovendien houdt de verzekeraar hoge kosten in.

Een geluk bij een ongeluk is dat het huis een flinke overwaarde heeft. “U mag de polis afkopen, dan bent u in elk geval van het risico en de kosten af”, legt Jansen uit. “Helaas kunt u de hypotheek er niet volledig mee aflossen. Daarover zou u eens met de bank kunnen gaan praten. Als u de rente kunt opbrengen, zie ik geen probleem.” Opgelucht pakt Ineke haar map met paperassen weer in. “Nu kunnen we eindelijk plannen gaan maken voor een nieuwe keuken. Dat hebben we al die tijd niet aangedurfd. Maar we blijven lid van ConsumentenClaim, want we hopen nog wel op compensatie voor die veel te hoge kosten!”

Trefwoorden: