Aantal winkels sinds 2010 met 11 procent gedaald

Het aantal winkels is het afgelopen decennium met 11 procent gedaald. In 2010 waren er 97.000 retail-vestigingen in Nederland, begin dit jaar waren dat er nog 86.000. Dat blijkt uit cijfers van het CBS.

Vooral zogenaamde non-foodzaken hadden het zwaar: hun aantal nam met 15 procent af. Met name winkels waarvan producten steeds vaker online worden gekocht – bijvoorbeeld elektronica-, boeken-, schoenen- en sportwinkels – moesten hun deuren sluiten.

Binnen de non-foodcategorieën zijn grote verschillen te zien. Zo liep het aantal winkels met foto- en videoapparatuur het hardst terug. Ook verdween de helft van de winkels met baby- en kinderkleding. Daarentegen nam het aantal kledingwinkels minder dan gemiddeld af.

Meer supermarkten

Tegenover de daling staat de een stijging van het aantal supermarkten en tuincentra. Verder zijn er meer woonwinkels en telefoonzaken gekomen.

Kijkend naar afgelopen decennia is het aantal webwinkels maar liefst verdrievoudigd, tot zo’n 40.000. Cijfers van het CBS laten zien dat 79 procent van de Nederlanders van twaalf jaar of ouder wel eens iets online heeft gekocht; in 2012 was dat nog 64 procent.

Bron(nen):