Consument kan binnenkort voor PostNL-pakketje naar pakketautomaat

Consumenten kunnen er binnenkort voor kiezen hun pakketjes af te halen bij pakket-en briefautomaten van PostNL. Het postbedrijf investeert daar de komende tijd 30 miljoen euro in.

PostNL streeft ernaar de kosten van bezorging omlaag te krijgen. De toekomst voor bezorging ligt volgens het bedrijf dan ook gedeeltelijk in pakketautomaten: een muur van kluisjes in openbare ruimtes, waar mensen via een persoonlijke code op ieder moment van de dag een pakket kunnen afhalen of retour sturen. Er staan al 170 van zulke automaten in Nederland, binnenkort moeten dat er 1500 worden. De nieuwe automaten komen op plekken waar veel mensen komen, waaronder winkelcentra en treinstations, en moeten voorkomen dat bezorgers voor niets naar het huisadres rijden.

Efficiëntere bezorging

Naast de pakketautomaten kunnen consumenten met de PostNL-app, die inmiddels al 6,4 miljoen gebruikers heeft, een tijdslot van twee uur kiezen waarbinnen ze hun pakket krijgen. De bezorger stuurt vlak voor de bezorging nog een berichtje, om te voorkomen dat iemand net een boodschap gaat doen. Ook kunnen gebruikers vooraf aangeven niet thuis te zijn en instructies invoeren om het pakket bij de buren af te geven of op een veilige plaats te leggen. Achter de container of in een schuurtje bijvoorbeeld.

Ook gaat PostNL meer investeren in het verwerkingsproces. Het sorteren van pakketten gaat nu nog vooral met de hand, omdat robotarmen niet goed overweg kunnen met de uiteenlopende formaten van pakketten. In Nieuwegein experimenteert PostNL met robotarmen die kleinere pakketten – formaat schoenendoos – wél zelfstandig kunnen sorteren. Het postbedrijf is van plan om die robotarmen in de toekomst op grotere schaal in te zetten.