Hoge kortingen werken averechts

Getty Images

Nederlanders houden van aanbiedingen, maar ze moeten niet te scherp worden, want dat schrikt juist af. Dit blijkt uit onderzoek van wetenschappers van de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Samen met een aantal collega’s onderzocht Zike Cao het effect van ruim tienduizenden aanbiedingen van websites als Groupon en Social Deal. Op deze sites bedragen kortingen op de meest uiteenlopende producten en diensten gemiddeld meer dan 50 procent, maar ook kortingen van 70 tot 80 procent zijn hier niet ongebruikelijk.

Nu lijkt het voor de hand liggend dat consumenten hier gek op zijn, maar niets blijkt minder waar. Kortingen blijken slechts tot een bepaalde hoogte een positief effect op de verkoop te hebben, want te hoge kortingen schrikken consumenten af. Dit komt omdat ze bij kortingen van bijvoorbeeld 70 of 80 procent gaan twijfelen aan de kwaliteit van de aangeboden producten of diensten.

Dit komt vooral voor bij producten en diensten waarbij er geen duidelijke waarde vast te stellen is, bijvoorbeeld medische of cosmetische behandelingen en autoreparaties, die ook via Groupon en Social Deal worden aangeboden.

Korting niet nodig

Vooral mensen met hogere inkomens haken af bij een hoge korting. Zij redeneren: ‘Als het product of de dienst goed is, hoeft er geen hoge korting te worden gegeven.’ Een Limburgse onderneemster merkte dit bij haar beautysalon. Met hoge kortingen op bepaalde luxe behandelingen trok ze een publiek aan dat alleen maar op de korting af komt. Deze mensen zouden de behandeling normaal gesproken niet ondergaan en hadden ook nooit interesse in de rest van haar assortiment.

Een nog opvallendere conclusie van het onderzoek had te maken met recensies. Positieve klantbeoordelingen van producten of diensten die tegen hoge korting worden aangeboden, wekken veel argwaan op. Consumenten vinden de beoordelingen dan ongeloofwaardig.

Redelijke kortingen en geen recensies

De onderzoekers concluderen dat ondernemers de korting het beste laag kunnen houden en bovendien bij producten of diensten met korting de recensies (tijdelijk) moeten uitschakelen/verbergen. Bovendien wordt het met te hoge korting erg moeilijk om nog winst te maken.

Auteur 
Bron 
  • RTL Nieuws