Import van auto wordt gemakkelijker

Getty Images

Het importeren van een auto uit het buitenland wordt gemakkelijker. Met dank aan de RDW, die zich steeds klantvriendelijker opstelt.

Steeds meer Nederlanders importeren zelf een gebruikte auto uit Duitsland. Volgens de Rijksdienst voor het wegverkeer (RDW) hebben het afgelopen jaar zo’n 95.000 particulieren een nieuwe of tweedehands auto in het buitenland aangeschaft.

  • Voor importeren in zeven stappen: zie onderaan dit artikel

De meeste importauto’s zijn uit Duitsland afkomstig. Maar door de lage dollarkoers komen ook steeds meer auto’s uit de Verenigde Staten. De RDW registreert geen land van herkomst, maar VDS Auto Import Service uit Benthuizen, marktleider in Nederland voor import uit de VS, importeerde vorig jaar 3426 Amerikaanse auto’s. Dat is een groei van 56 procent vergeleken met 2007.

Dat auto’s uit het buitenland worden gehaald, is niet vreemd. Auto’s zijn in Nederland duurder door de Belasting op Personenauto’s en Motorrijwielen (BPM). De BPM bedraagt op dit moment 42,3 procent van de netto-catalogusprijs. Omdat Duitsland een dergelijke belasting niet kent, zijn zowel nieuwe als tweedehands auto’s daar een stuk goedkoper dan in Nederland.

De percentages lopen voor wat betreft de tweedehandsprijzen uiteen van gemiddeld vijftien tot vijftig. Uit Duitsland worden vooral luxueuze occasions geïmporteerd, die één tot vier jaar oud zijn. Dan gaat het bijvoorbeeld om modellen van de merken Mercedes, BMW en Audi. Uit de VS komen vooral pick-ups en modellen en merken die hier normaal gesproken niet worden verkocht.

Eenvoudig stappenplan

De toegenomen populariteit is tevens te danken aan de klantvriendelijke opstelling van de RDW. Met behulp van een eenvoudig stappenplan (zie www.rdw.nl) en een paar vrije dagen kan iedereen het. Je kunt tegenwoordig tussen acht en twaalf uur ’s ochtends zonder afspraak terecht bij een keuringsstation en ook de papierwinkel is de laatste jaren sterk vereenvoudigd. Ook is er een douanekantoor bij het RDW-station, zodat je daar direct de fiscale afhandeling kunt regelen.

Duits, afgekort

Ook Duitse advertenties wemelen van de afkortingen. Een aantal veel voorkomende afkortingen op een rijtje.

  • 1.Hd= Aus erster hand: eerste eigenaar.
  • AHK=Anhängerkupplung: trekhaak.
  • El.FH=Elektrische Fensterheber: elektrisch bedienbare ramen.
  • EZ=Erstzulassung: datum eerste toelating.
  • Gt.Zust.= Guter Zustand: in goede staat.
  • GW=Garagenwagen: auto heeft altijd binnen gestaan.
  • Klima=Klimaanlage:airconditioning.
  • LM=Leichtmetallfelgen: lichtmetalen wielen.
  • MwSt. Abweisbar= BTW terugvorderbaar.
  • Allrad= vierwielaandrijving.
  • Scheckheftgepflegt= dealeronderhouden.
  • U.-frei=Unfallfrei: geen schade (gehad).
  • VB= Verhandlungsbasis: vraagprijs, onderhandelbaar.
  • Vollausstg= Vollausstattung:voorzien van alle opties.
  • ZV=Zentralverriegelung: centrale vergrendeling.
  • Autom=automaat.

Sinds enkele weken kan ook een Nederlands kenteken afgegeven worden op basis van een individueel goedkeuringscertificaat. Daarmee kan een auto die in het buitenland is goedgekeurd, ook een Nederlandse goedkeuring krijgen. Hiermee is het afgeven van een kenteken voor exotische auto’s zoals kitcars en zelfgebouwde auto’s eenvoudiger geworden en zijn dure aanvullende keuringen niet meer nodig.

Voorbeeld

Hoe goedkoop de Duitse auto’s zijn, is duidelijk te zien aan het volgende voorbeeld. Neem nou een Duitse VW Polo 1.2 Trendline met airco uit september 2008, met slechts 1200 kilometer op de teller. Net ingereden dus. Die kost in Duitsland 8800 euro. Daar komt nog 2900 euro BPM bij, plus de kosten van een kentekenverificatie bij de RDW. Daarmee staat deze Polo dus voor ongeveer 12.000 euro voor de deur. Hier ligt de vraagprijs voor zo’n auto rond de 15 mille. Bij dure auto’s zijn de prijsverschillen nog veel groter. Voor een vrijwel nieuwe limousine als de Audi A8 of een bolide uit de BMW 7 Serie kan het voordeel oplopen tot bijna 10.000 euro.

Bedrijven die brood zien in deze nieuwe markt schieten dan ook als paddenstoelen uit de grond. Voor zo’n 1250 euro nemen ze de koper alle rompslomp (vervoer, papieren, keuring, plus kentekenplaten) uit handen. Drie weken na de aankoop kan de auto op een Nederlands adres worden opgehaald.

De Duitse autohandelaren zien de Nederlanders graag komen. Bij menig dealer over de grens gaat tien tot twintig procent van de tweedehands auto’s richting Nederland. Twee jaar geleden was de vraag uit Nederland zelfs enige tijd zo groot dat de leveranciers in Duitsland niet voldoende auto’s konden leveren.

Er kleven echter ook nadelen aan de import. Zo heeft het inruilen van een Nederlandse auto weinig zin, want daar geven ze natuurlijk ook minder voor terug. Ook de garantie kan een probleem zijn. Auto’s met fabrieksgarantie kunnen weliswaar gewoon bij de Nederlandse dealer ter reparatie worden aangeboden, maar bij oudere auto’s zul je voor een reparatie onder garantie terug naar de Duitse dealer moeten.

En er komen nog kosten bij. Want wie een auto importeert hoeft weliswaar geen btw meer te betalen, maar wel een gedeelte van de BPM. Die wordt echter ieder jaar minder. Na ruim negen jaar is nog slechts tien procent BPM verschuldigd voor een tweedehands auto.

Auto uit VS: minder goedkoop dan het lijkt

Door de lage dollarkoers lijkt de aanschaf van een auto uit Amerika goedkoop, maar de kosten die daarop volgen zijn aanzienlijk. Wanneer de auto Europa binnenkomt betaalt u tien procent invoerrechten, 19 procent btw en dan komen de transportkosten er nog bij. Eenmaal in Nederland volgt een keuring door de RDW. Omdat er vaak geen Europese typegoedkeuring is voor het specifieke model, moet het voertuig een uitgebreide keuring bij de RDW ondergaan. Ook moet de auto vaak technisch aangepast worden en krijgt deze bijvoorbeeld andere koplampen en andere schakeling van knipperlichten.

Eenmaal door de keuring van de RDW moet er BPM worden betaald. Bovendien zijn Amerikaanse auto’s vaak slechter voor het milieu. Voor zeer onzuinige auto’s is per 1 februari 2008 CO2-toeslag ingevoerd. Door deze toeslag zijn auto’s met een hoge CO2-uitstoot fors duurder geworden.

Zelf-importeren in zeven stappen

Vanaf het kopen tot en met het krijgen van een kenteken, duurt het importeren ongeveer een maand. Tips en trucs voor de succesvolle aanschaf van een Duitse occasion.

1) Zoeken

  • Het is handig om bij uw zoekvoorkeuren het zoekgebied te beperken tot postcodes die net over de grens liggen, bijvoorbeeld in een straal van 200 km vanaf postcode 47533 (net over de grens van Arnhem). Dan hoeft u niet helemaal naar Beieren af te reizen. Handige websites zijn www.mobile.de, www.autoscout24.de en motors.ebay.de.

2) BPM berekenen

  • Over een ingevoerde auto moet nog een BPM-restbedrag worden betaald. Voor een auto die minder dan een maand oud is, moet nog 96 procent van het bruto BPM-bedrag worden afgedragen. Voor een auto van negen jaar oud hoeft nog maar 10 procent van het BPM-bedrag te worden afgerekend. Op www.bpmberekenen.com is een handige BPM-calculator te vinden. De site bevat tevens vele handige tips voor de import van een auto.

3) Kopen

  • Voor u de auto echt koopt, is het verstandig deze door een officiële merkdealer of onafhankelijke keuringsinstantie te laten keuren. Maak bij het tekenen van het koopcontract duidelijke afspraken over betaling, aflevering en eventuele extra kosten.

4) Transport

  • De auto kan met een gehuurde auto-ambulance of door een transportondernemer naar Nederland worden gebracht. Ook kunnen veel handelaren voor zo'n 100 euro een driedaags kenteken verzorgen, waarmee de auto ook verzekerd is. Daarmee mag u echter in Nederland officieel niet rijden.

5) Kenteken aanvragen

  • Voor het aanvragen van een Nederlands kenteken maakt u een afspraak bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) (0900-0739), die de auto keurt. Sinds enkele jaren kan men tussen negen en twaalf uur ook zonder afspraak terecht bij een van de vele keuringsstations. Het kenteken wordt ongeveer een week na de aanvraag toegestuurd.

6) De belastingdienst

  • Een ambtenaar van de belastingdienst bekijkt de gekeurde auto om de BPM te bepalen. Deze zit vaak bij een RDW-station, dus dat kan goed gecombineerd worden. Daarbij wordt gekeken naar de netto catalogusprijs, de uitvoering, de opties en de leeftijd van de auto.

7) BPM betalen

  • De waarde wordt vastgesteld en ingevuld in de computer van de belastingdienst. De BPM mag u direct per PIN of achteraf per acceptgiro betalen.

Auteur