Prijs belangrijker dan CO2-compensatie

vliegtuig
Getty Images

Vier op de tien consumenten vindt het belangrijk dat luchtvaartmaatschappijen een vorm van CO2-compensatie bieden, maar in de praktijk geeft de prijs de doorslag bij het kopen van een ticket.

Dit blijkt uit onderzoek van de Autoriteit Consument en Markt (ACM). De ACM heeft laten onderzoeken in hoeverre consumenten de claims over CO2-compensatie bij de aankoop van een vliegticket begrijpen. Veel consumenten snappen de informatie van luchtvaartmaatschappijen over CO2-compensatie slecht. De helft van de consumenten ziet geen verschil tussen CO2-reductie en CO2-compensatie. De term CO2-neutraal begrijpen de meeste consumenten ook niet. Consumenten hebben weinig vertrouwen in CO2-compensatieclaims en denken dat onafhankelijke certificaten het vertrouwen zouden vergroten. Een duidelijke uitleg vinden consumenten belangrijk. Tegelijkertijd blijkt uit het onderzoek dat extra informatie niet altijd leidt tot een andere aankoopbeslissing.

Greenwashing
Volgens de ACM tonen deze uitkomsten dat er een serieus risico is op misleiding bij het gebruik van algemene en vage termen als 'CO2-neutraal' en 'klimaatneutraal'. Bedrijven moeten deze termen vermijden en een concrete uitleg geven aan de claims.
De ACM zal de komende tijd extra letten op het gebruik, van misleidende CO2-claims. Consumenten kunnen signalen over algemene of vage CO2-comnpensatie melden. Deze signalen kunnen leiden tot handhaving.
Het doen van misleidende duurzaamheidsclaims, het zogeheten 'greenwashing', is onder het huidige consumentenrecht verboden. De wetgeving hierop wordt verscherpt.
 

Auteur 
Bron 
  • ACM