Prijzen A-merken stijgen sneller

De prijzen van A-merken in de supermarkt zijn in een jaar tijd harder gestegen dan de prijzen van huismerken. A-merken zijn nu tien procent duurder, huismerken zeven procent. Vooral tussen december 2021 en maart 2022 stegen de prijzen hard.

Dit blijkt uit de meest recente prijspeiling van de Consumentenbond. In de peiling noteerde de Consumentenbond de prijzen van 175 A-merk producten bij twaalf landelijke supermarktketens. De goedkoopste supermarkt voor A-merken is Dirk, de duurste is Spar. Aldi en Lidl hebben zo weinig A-merken dat ze niet in de lijst staan.
Tussen december 2021 en maart 2022 werden A-merken gemiddeld zes procent duurder, huismerken stegen in diezelfde periode met vijf procent. Groente en fruit werden het afgelopen jaar twaalf procent duurder, vooral komkommers, courgettes en peren. Appels werden juist goedkoper.

Aanbiedingen

Een product in de aanbieding is gemiddeld 35 procent goedkoper. Albert Heijn biedt met 37 procent de meeste korting. Aan de andere kant is deze supermarkt gemiddeld twee procent duurder. Albert Heijn heeft ook de meeste producten in de aanbieding, iedere week rond de 1500. Daarna volgt Plus met 650 wekelijkse aanbiedingen. Lidl (50) en Aldi (75) hebben de minste aanbiedingen per week.
 

Bron(nen):