Vakantiehuizen moeten eerlijke prijzen vermelden

man en vrouw in vakantiehuis
Getty Images

Grote aanbieders van vakantiehuizen zijn vanaf nu duidelijker over hun prijzen. Eerder stonden de prijzen niet inclusief alle verplichte bijkomende kosten op hun websites. Dit is niet volgens de regels en daarom heeft de Autoriteit Consument & Markt acht bedrijven hierop aangesproken.

Verplichte bijkomende kosten zijn onder andere schoonmaakkosten, bedlinnen en toeristenbelasting. Die kosten stonden bijvoorbeeld vermeld onder het 'I'-symbool. Dit is voor consumenten onduidelijk.
Consumenten baseren hun keuze vaak op de prijs. Dan mag het niet gebeuren dat pas aan het eind van de boeking de totaalprijs blijkt. Die was soms wel het dubbele van de oorspronkelijke aanbieding. Dit maakt het vergelijken lastig.
De ACM heeft dit jaar onderzocht hoe aanbieders van vakantiehuizen hun prijzen vermelden. Daarbij is ook gekeken naar het gedrag van consumenten die prijsinformatie zoeken. De ACM heeft hierin samengewerkt met de ANWB en aanbieders van vakantiehuizen Belvilla en EuroParcs. Deze partijen gingen daarna een totaalprijs tonen bij de eerste prijsvermelding.
Vervolgens heeft de ACM websites van vakantiehuizenaanbieders gecontroleerd. Alle aanbieders moesten hun prijsweergave aanpassen. Inmiddels tonen nu ook Center Parcs, Landal, Slagharen en Anzelhoef één totaalprijs. Roompot en Bungalowspecials voldoen ook aan de wettelijke norm, maar zij gaan minder ver bij de opbouw en weergave van de prijs.
De komende tijd blijft de ACM de vermeldingen van prijzen in de reisbranche in de gaten houden.
 

Auteur 
Bron 
  • ACM
  • www.consuwijzer.nl