Verzekeraars slachtoffers eigen reclame

Getty Images

Het is afgelopen met de uitgebreide inboedelverzekeringen die verzekeraars jarenlang op de markt brachten. Verzekerden krijgen te maken met flinke verhogingen van het eigen risico. Smartphones en tablets zijn nog maar beperkt verzekerd en voor consumentenelektronica wordt de nieuwwaarde lang niet altijd meer uitgekeerd.

De afgelopen jaren hebben veel verzekeraars hun inboedeldekkingen steeds verder uitgebreid. Hierdoor konden mensen zich makkelijker verzekeren tegen bijvoorbeeld schade aan smartphones, verloren sieraden of met koffie besmeurde laptops. Veel consumenten lieten zich verleiden om tegen een kleine meerpremie zo’n uitgebreide dekking af te sluiten.

Voorwaarden aangepast

"Maar aan die trend is nu definitief een einde gekomen", zegt Suzan Samson van de financiële prijsvergelijker Independer. "Mensen weten steeds beter wanneer ze kunnen claimen en doen dat ook. Verzekeraars droegen hier zelf aan bij met wervende reclamespotjes. De viltstifttekening van je dochtertje op de muur, kwijtgeraakte spullen en zelfs dingen die je zelf uit je handen laat vallen; de uitgebreide all-risk polis vergoedde de schade meestal wel. Dat beginnen verzekeraars nu in hun portemonnee te voelen", zegt ze. Verschillende verzekeraars, zoals Aegon en Reaal, vinden dat er teveel geclaimd wordt en zijn de voorwaarden weer aan het versoberen. Aegon verhoogde onlangs de premies en schrapte de dekking voor verlies. Klanten die schade aan consumentenelektronica niet laten herstellen bij een Aegon Schade Service-bedrijf, moeten nu een eigen risico betalen.

Eigen risico

Reaal introduceert in september eveneens een eigen risico,  maar dan meteen voor alle schades. Daarnaast beperkt de verzekeraar uitkeringen bij schade aan consumentenelektronica, sieraden, overige kostbaarheden en contant geld. Ook verzekeraar Zelf verhoogde eerder het eigen risico, beperkte de dekking op sieraden en verkortte de nieuwwaardeperiode voor consumentenelektronica.

Auteur 
Bron 
  • Geld & Recht