WhatsApp-fraude niet vergoed

Getty Images

Wie geld overmaakt aan een oplichter na een betaalverzoek via WhatsApp kan de bank niet aansprakelijk stellen voor de schade. De bank hoeft zulke betalingen niet te blokkeren.

Dat blijkt uit een niet-bindende uitspraak van de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening van het Kifid. Een vrouw krijgt in juni vorig jaar een WhatsApp-bericht van iemand die zich voordoet als haar schoonmoeder en haar vraagt enkele betalingen te verrichten. In ruim een half uur maakt de vrouw bijna zevenduizend euro over naar twee bankrekeningen die niet van haar schoonmoeder blijken. Een kwartiertje later belt de bank haar op, omdat de bank de betalingen vreemd vindt. De vrouw wil dat de bank de schade vergoedt, de bank weigert dat.

Instemming

Bij de Geschillencommissie stelt de vrouw dat zij het geld had kunnen terugvorderen, als de bank correct had gehandeld. De Geschillencommissie is het daar niet mee eens. De vrouw heeft de betaalopdrachten zelf gegeven, dus ze heeft ingestemd met de transactie. De bank heeft ook niet onjuist gehandeld. De bank heeft opgebeld en gewaarschuwd, je kan niet van de bank verwachten dat ze afwijkingen nog eerder ziet en nog eerder maatregelen neemt. De bank hoeft de schade daarom niet te vergoeden.

Auteur 
Bron 
  • Kifid