Vier de zomer met een drankje

Zo blijft lekker ook gezond

Heerlijk op het terras de zomer vieren met koele drankjes. Een roseetje, een biertje of misschien wel een ijsthee. Maar weet wat u drinkt. Dan wordt het een mooie en gezonde zomer.

Dorst is een nuttig alarmsignaal van het lichaam. Alarmsignaal? Jazeker. Want een dorstgevoel komt eigenlijk al te laat, als het lijf snakt naar vocht. Het is beter te drinken voor u dorst krijgt. Een mens verliest dagelijks ongeveer twee liter vocht, door transpiratie, ademhaling, urine en ontlasting. En dat moet continu aangevuld worden.

Calorieëndrankjes
Elk drankje heeft zijn voors en tegens. Behalve water. Dat is en blijft de beste dorstlesser, al vanaf de oertijd is dat zo. Maar ja, veel mensen vinden water saai. Ze geven de voorkeur aan frisdranken, vruchtensappen, zuivel, alcoholische dranken, koffie en thee. De meeste van deze dranken leveren ons calorieën.

Wetenschappers denken dat deze ‘vloeibare’ calorieën overgewicht in de hand werken, omdat je ongemerkt veel calorieën naar binnen klokt zonder dat ze verzadiging bieden. Zeker met frisdranken (gemiddeld 95 kcal en 5 suikerklontjes per longdrinkglas) of alcohol (al snel 100 kcal per glas) tikt het lekker aan. Alcohol onttrekt bovendien juist water aan het lichaam en is daarom niet geschikt om de dorst te lessen.

Gebit
En dan is er nog het effect op het gebit. Niet alleen suiker, ook zuur is een vijand. Met name het tandglazuur is daarvan het slachtoffer. Ook light frisdrank en zelfs bruisend bronwater bevatten zuur en zijn daardoor schadelijk voor het gebit.

Do!
Drink na elke alcoholische versnapering minstens één glas water. Dit is tevens de beste manier om een kater te voorkomen. Of doe zoals onze oosterburen, die half water-half wijn drinken en dat Schörle noemen.

Don’t!
Poets niet direct na een glas vruchtensap of frisdrank de tanden. Het tandglazuur heeft tijd nodig om te herstellen van de zuuraanval. Spoel eerst even met water of wacht een half uur.

Zelf ijsthee maken
Zet een grote pot geurige thee. Laat deze afkoelen en voeg ijsklontjes, citroensap en suiker naar smaak toe. Verse muntblaadjes erbij en serveer met een schijfje citroen.

Hieronder vindt u een overzicht van de calorieën in drankjes. Ook barbecueën en ijs kunnen echte calorieënbommen zijn.

Bron(nen):