Vergeef

En je leven kan opnieuw beginnen

Als iemand je iets heeft aangedaan, ben je kwaad, wil je misschien wel wraak nemen. Maar die woede is vooral slecht voor jezelf. Vergeef de ander. Dat is beter voor je psychische én lichamelijke gezondheid.

Je boosheid loslaten, gaat geleidelijk. Het is iets wat uit jezelf moet komen; niemand kan je ertoe dwingen. Iemand iets vergeven is niet hetzelfde als goedpraten of vergeten wat die ander je heeft aangedaan. Wat je doet is het onrecht op een andere manier bekijken en er dan afstand van nemen. Welk effect vergiffenis heeft op de ander, is onbelangrijk. Het gaat erom dat jij jezelf niet langer slachtoffer voelt. Want zolang je de nare ervaring niet kunt loslaten, sta je je eigen geluk in de weg. De een is beter in staat zijn woede los te laten dan de ander, en natuurlijk is de ene gebeurtenis makkelijker te vergeven dan de andere. Maar het verwijten blíjven maken en je blíjven opwinden over wat er is gebeurd, is op de lange duur slecht voor je geestelijke en lichamelijke gezondheid. Vergeven creëert rust in je hoofd en zorgt dat je weer controle krijgt over je emoties.

Dat vergeven een positief effect heeft op de psyche en op de lichamelijke gesteldheid, blijkt uit een groot aantal wetenschappelijke onderzoeken. Uit een studie van de Duke University Medical Center in North Carolina kwam bijvoorbeeld naar voren dat patiënten die in staat waren te vergeven, aanzienlijk minder last hadden van onder meer rugpijn, depressie en angsten. Ook de bloeddruk, het hart en de bloedvaten, het afweersysteem, het cholesterolgehalte en het gewicht varen wel bij vergevingsgezindheid, blijkt uit onderzoeken. Bij een daarvan, gedaan door de Universiteit van Pittsburgh, werden 680 vrouwen met pijn op de borst onderzocht. Degenen die vasthielden aan hun woede hadden vier keer zoveel kans op een hoog cholesterolgehalte en overgewicht, beide risicofactoren voor hart- en vaatziekten. Het zijn sterke mensen die kunnen vergeven en vervolgens verdergaan. Samen met herinneringen kunnen het verdriet en de pijn af en toe terugkomen, maar als je je woede en haat langzaam weet op te lossen, worden nieuwe relaties mogelijk en kunnen bestaande weer groeien.

Dit stappenplan om tot vergiffenis te komen, is ontwikkeld door de Stanford Universiteit in Pal Alto, Californië.

  1. Begrijp precies wat je voelt over de gebeurtenis of het conflict. Spreek erover met een vertrouwenspersoon.
  2. Spreek met jezelf af dat je alles doet wat je moet doen om je beter te voelen. Vergeven doe je voor jezelf, niet voor een ander.
  3. Vergeving wil niet zeggen dat je je moet verzoenen met de persoon die je pijn heeft gedaan, of dat je wat er is gebeurd moet vergoelijken. Je wilt zelf vrede vinden. Stop met verwijten, neem de ervaring minder persoonlijk, verander je waarneming van het gebeuren.
  4. Probeer in te zien dat je vervelende gevoelens voortvloeien uit je frustratie en gekwetstheid (door een voorval), en niet uit het voorval op zich. Vergeving helpt je van deze gevoelens af te komen.
  5. Probeer met ontspanningstechnieken je stress te beheersen op de momenten dat je weer van streek raakt.
  6. Houd op iets van mensen of van het leven te verwachten. Veel zaken kun je nu eenmaal niet afdwingen, en maar weinig is vanzelfsprekend. Je mag hopen op het goede, maar je moet hard werken om het te krijgen.
  7. Stop je energie niet in het herkauwen van een slechte ervaring, maar investeer in het bereiken van de doelen in je leven.
  8. Een goed leven is de beste wraak. Focus niet op haat en verdriet: dat geeft degene die jou onrecht heeft aangedaan te veel controle over je leven. Kijk naar de mooie dingen en de aardige mensen om je heen. Neem de touwtjes weer in handen. Dáár gaat het om.

Bron: Fred Luskin op www.learningtoforgive.com

Bron(nen):