Stelling: er zijn te veel regels in de zorg

Lang niet iedereen krijgt de zorg waar hij of zij recht op heeft, zegt de Nationale Ombudsman. Volgens hem zijn de regels te moeilijk en ervaren mensen vaak een bureaucratische rompslomp. Wat vindt u?

De Nationale Ombudsman heeft zijn bevindingen gepresenteerd in een rapport over het huidige zorgstelsel, dat in 2015 werd ingevoerd. Hij zegt dat er van de beloftes die toen zijn gedaan nog niets is terechtgekomen. Veel mensen weten niet waar ze moeten aankloppen. De gemeente, het Rijk of de verzekeraar? Vaak worden ze van het kastje naar de muur gestuurd.

'Het moet beter'

"Dat hokjesdenken blijft de toegang tot zorg belemmeren", aldus ombudsman Reinier van Zutphen. "Instanties missen vaak nog wat burgers echt nodig hebben in hun situatie. Mensen krijgen hierdoor al tijden geen passende zorg. Het kan en moet snel beter." Met de invoering van het nieuwe zorgstelsel in 2015 werd beloofd dat de burger centraal zou staan. De gemeenten kregen meer verantwoordelijkheden, omdat die hun inwoners beter zouden kennen en dus beter zouden weten welke zorg iemand nodig heeft.

Lange procedures en wachtlijsten

Maar volgens de Nationale Ombudsman zijn de regels te ingewikkeld en ervaren mensen een bureaucratische rompslomp. Het lukt ze vaak niet of nauwelijks om zorg voor zichzelf te regelen. Langdurig zieken en chronisch gehandicapten krijgen te maken met maandenlange procedures. Dementerenden die op een wachtlijst van een verpleeghuis komen, krijgen minder zorg dan voorheen omdat ze onder de Wet landurige zorg (Wlz) vallen. De gemeente zet dan de financiering van dagbesteding en thuishulp stop.

Bent u het met de ombudsman eens? Breng uw stem uit en laat onderaan een reactie achter.

Reactie toevoegen

31 Comments

Door e. kloezeman (niet gecontroleerd) op do, 25-10-2018 - 14:05

te veel regels en papier en geen juist personeel alleen kinderen die nog op school zitten moeten in de verpleeghuizen als volwaardig meedraaien .
schrikbarend.

Door Anonymous (niet gecontroleerd) op vr, 19-10-2018 - 13:37

Ik woon sinds 2 jaar in een woon zorg appartement in de wijk Veldhuizen in De Meern dat sinds enkele jaren gemeente Utrecht is Ik heb een 3 kamer appartement het is vlak bij een Plus supermarkt waar ik boodschappen doe want ik kook nog altid zelf al ben ik 92 jaar.Dit is eencomplex van Portaal met een buurthuis De Pijler waar het een en ander gebeur

Door K. van Boven (niet gecontroleerd) op do, 17-5-2018 - 19:09

ik ben ca 12 jaar mantelzorger geweest. Ik onderschrijf de bevindingen van de ombudsman. Er zijn schrijnende toestanden onstaan door een rammelende organisatie van de verzorging/hulpverlening van ouderen. Er is sprake van geldverpilling op grote schaal en gebrek aan praktijkkennis bij regelgevende instanties/managers. .

Door A van der Male-... op wo, 16-5-2018 - 19:24

De verzorgende zitten meer achter de PC om alle onnozele regeltjes te noteren gewoon belachelijk. Arm Nederland van een goede verzorging staat naar een land vol met bejaarde ouderen die verplicht zijn thuis te blijven wonen waar ze amper een paar uur in de week hulp krijgen.
Voor zo'n rijk land en de baby boomers van net na de oorlog die hard aan deze rijkdom hebben bijgedragen hebben nu het nakijken.

Door Anonymous (niet gecontroleerd) op wo, 16-5-2018 - 18:15

Tot mijn spijt moet ik al lang concluderen ,dat het in de (zorg ) een complete janboel is ,onoverzichtelijk en boven een bepaalde leeftijd wordt er al helemaal geen zorg meer verleend , en ben je overgeleverd aan het buitenland ,waar het sneller beter en goedkoper is ,de enige snelle weg is het crematorium

Door jeannette janssen (niet gecontroleerd) op wo, 16-5-2018 - 18:09

ongelooflijk die papieren rompslomp,die niemand leest procedures waardoor je geen mens ziet wel meer papier

Door R. Lamers (niet gecontroleerd) op wo, 16-5-2018 - 16:39

Daarnaast zit er veel te veel management, daar 3/4 gedeelte er van uit doen en dan handen voor zorg aannemen.

Door . Weijters t (niet gecontroleerd) op wo, 16-5-2018 - 15:32

De vele regels maken, dat er meer personeel , vooral bij de uitvoeringsinstanties nodig zijn. DAT maakt in het ingewikkelder en duurder.
Daar moet een halt aan worden toegeroepen.

Door H.A. GIROLDI op wo, 16-5-2018 - 14:36

de juiste zorg word niet gedaan door de zogenaamde managers maar door de medewerkers in het werkveld het doel word voorbij gegaan en van achter het bureau kun je niet bepalen wat en hoe er gedaan moet worden laat de medewerkers meer dan de helft v/d tijd onnodige papieren in vullen let wel men gaat met mensen om die wel verlangen naar sociaal contact men wenst niet als een nummer en op tijd afgehandeld te worden

Door M Vink-van Lieshout op wo, 16-5-2018 - 13:19

Wij zijn al jaren lid van Zorginstelling Florence. Na een operatie had ik huishoudelijke hulp nodig en wij dachten Op naar Florence.Het kan geregeld worden maar dan na een eindeloze procedure via Florence en de gemeente. En dan moet je maar afwachten hoeveel hulp je krijgt, want dat bepaalt de gemeente. Op Google tikte ik in "ik zoek huishoudelijke hulp". Ik kreeg meteen een website die huishoudelijke hulp aanbood. Op vrijdagmiddag een bericht gestuurd, op maandagmorgen kreeg ik al een naam van iemand, die ik zelf moest uitnodigen en dat gaat tot nu toe heel goed. Men bepaalt zelf hoeveel uren je wilt (in overleg natuurlijk met de hulp). 12,50 euro per uur en je hebt alles in eigen hand. Vaak moet je bij de gemeente nog zoveel bijbetalen en verder heb je geen inspraak. Nee het gaat prima zo. www.ikzoekhuishoudelijkehulp.nl. Succes!