Controleer je auto op deze punten voordat je op zomervakantie gaat

Een flink aantal Nederlanders zal deze zomer met de auto vertrekken richting de zuidelijke landen waar ze met de huidige coronasituatie nog welkom zijn. Dat betekent dat de auto ineens met hogere temperaturen te maken krijgt, wat zonder goede voorbereiding nare gevolgen kan hebben. Dit zijn de belangrijkste tips om problemen met de hitte onderweg en op je bestemming zoveel mogelijk te voorkomen.

Airconditioning en sterretjes

Allereerst een vanzelfsprekende zaak: de airconditioning. Je wil natuurlijk voorkomen dat je puffend van de hitte in de auto zit, dus zorg dat je de airco goed controleert voor vertrek. Waar je misschien minder snel aan denkt, is dat sterretje in de voorruit dat nog steeds gerepareerd moet worden. Doe dat voor vertrek, want materiaal gaat ‘werken’ bij hoge temperaturen of schommelingen in de temperatuur. Het risico dat het een scheur wordt, is dan groter.

Remvloeistof, koelvloeistofpeil en oliepeil

Ook de controle van het koelvloeistofpeil is belangrijk. Het beste is om het hele koelvloeistofsysteem te laten nakijken, want als je ergens een klein lek hebt, heeft bijvullen weinig zin. Daarnaast is het ook verstandig om het oliepeil en de kwaliteit van de remvloeistof te checken. Warmte wordt namelijk deels via de olie afgevoerd. Controle van de remvloeistof is ook belangrijk, want als er vocht in zit, is de werking van remvloeistof minder effectief. Met een zwaar beladen voertuig in de bergen is het van belang dat het remsysteem goed werkt.

De werking van de accu wordt door warm weer ook minder. Waar een nieuw exemplaar nog wel tegen een stootje kan, loop je met een oudere accu meer risico tijdens hitte. Aan de buitenkant van een accu kun je weinig aflezen, dus laat deze voor vertrek nog even nameten. Dan weet je zeker of het nog voldoet.

Bandenspanning en ruitenwisserbladen

De juiste bandenspanning is van groot belang als je bepakt en beladen bent. Door het rijden loopt de temperatuur in de banden sowieso op, waardoor de band uitzet. In combinatie met warm weer kunnen te zachte banden sneller klappen. Het controleren van de bandenspanning en eventueel bijpompen moet wel gebeuren als de banden nog koud zijn, dus doe dit niet als de halve rit er al op zit.

Over rubber gesproken: controleer ook je ruitenwisserbladen. Goed weer is natuurlijk gewenst, maar de kans is aanwezig dat er onderweg een bui valt. Dus ook in de zomer is het belangrijk om goed werkende ruitenwissers te hebben.

Bron: NU.nl