Geuren met historie

De geuren van toen en nu

parfum
Getty Images

Veel klassieke parfums hebben een moderne variant gekregen. Waarin verschilt zo’n nieuwe uitvoering van het origineel?

lucht
Getty Images
De lekkerste geuren van toen en nu


4711

Jaar: 1792 De moeder aller eau de colognes, 4711, bestaat al sinds 1792. 4711 was het huisnummer van het parfumhuis in de Keulse Glockengasse waar de geur werd geproduceerd.
€16 (150 ml).

Nu: Net zo opwekkend als het origineel is 4711 Nouveau ­Cologne, een fris-­fruitige geur voor vrouwen én mannen. Stimuleert de zintuigen en wekt energie op. Vanaf €14,95
(50 ml).

Shalimar

Jaar: 1925   Een van de ­sen­sueelste parfums stamt uit 1925: ­Shalimar van Guerlain. Inspiratiebron voor deze oosterse geur is het verhaal van de ­­Indiase heerser die de Taj ­Mahal liet bouwen. Koningin Máxima is fan. €65 (50 ml).

Nu: Even betoverend als de geur uit 1925 is de nieuwe Shalimar Parfum Initial L´Eau Si Sensuelle. Dankzij citrus­noten en een vleugje bergamot net wat frisser en minder zwaar dan het origineel. €66,57 (40 ml).

Miss dior

Jaar: 1947 Aan zijn ­zusje ­Catherine droeg mode­ontwerper Christian Dior in 1947 Miss ­Dior op. Het is een elegant, bloemig parfum met jasmijn en groene accenten.  €74,50 (50 ml).

lucht
Getty Images


Nu: Bloemen staan nog steeds cen­traal in de nieu­we geur Miss Dior Blooming ­Bouquet. Sensueel, verfijnd, en moderner dan de beroemde voor­ganger. Vanaf €74,50 (50 ml).

Eau Sauvage

Jaar: 1966 Dé klassieke citrusgeur voor mannen, Eau Sauvage, is in 1966 ontwikkeld door parfum­maker Edmond Roudnitska. De geur is fris, ruikt zeker niet ­zepig, en is ook heel populair bij vrouwen. €64,50 (50 ml).   

Nu: Bijzonder is dat het nieuwe Eau ­Sauvage Parfum het ­tegenovergestelde is van het frisse uitgangs­punt. Deze parfum­versie is zwaar, donker en spannend. Heerlijk voor een avond uit. Vanaf €64 (50 ml).

Chanel N 19
Jaar: 1970  Op 19 augus­tus 1970, haar verjaardag, ­lanceerde Coco Chanel het parfum Chanel N°19. Deze groene, pittige geur was ook meteen de laatste die ze zelf goedkeurde. Enkele maanden later ­­over­leed ze.
€58,50 (35 ml).

Nu: Parfumeur Jacques Polge ­creëerde Chanel N°19 Poudré: een fris, poederachtig parfum met muskus en iris, en daardoor zachter dan het ­origineel. Vanaf €75,60 (50 ml).

lucht
Getty Images

Private Collection
Jaar: 1973 Zoals de naam al onthult, is ­Private Collection ­eigenlijk gecreëerd voor ­Estée Lauder zelf en een kleine groep ­intimi. Gelukkig besloot Lauder in 1973 de weelderige ­bloemengeur op de markt te brengen. €76 (50 ml).
Nu: Kleindochter Aerin Lauder heeft drie moderne ­versies gemaakt. De nieuwste is Private Collection Jasmine White Moss, een frisse en sprankelende geur. Vanaf €70 (50 ml).

FIRST
Jaar: 1976  Het eerste parfum van juwelenhuis Van Cleef & ­Arpels werd gelanceerd in 1976 en kreeg de toepasse­lijke naam First. Het is een stevige, rijke geur voor vrouwen en heeft nog altijd een grote schare fans. €41,20 (30 ml).

Nu: De nieuwe versie van First heet Un Air de First. Deze moderne geur heeft dezelfde bloemige ondertoon, maar is sensueler en lichter. Vanaf €66 (60 ml).

parfum
Getty Images
Tresor
Jaar: 1990 Een ‘knuffelgeur’ wordt hij ook wel genoemd: Trésor van Lancôme uit 1990. Bloemig, een tikje zwaar en ietwat ouderwets. En juist daarom razend populair. Onder meer bij actrice Isabella Rossellini, die jarenlang in de campagnes van Trésor schitterde.
€62 (30 ml).

Nu: Trésor is al vrij heftig, maar dat weer­hield Lancôme er niet van om met een nóg steviger versie te komen: eau de parfum Trésor Lumineuse, met perzik, leer en amber. Vanaf €55 (50 ml).

Cool Water Woman
Jaar: 1996 De mannengeur Davidoff Cool Water is er al sinds 1988, maar het zou tot 1996 duren ­voordat de eerste ­Davidoff Cool Water Woman het ­levenslicht zag.

Nu: Het is inmiddels traditie dat Cool ­Water Woman jaarlijks met een zomereditie komt. Deze zomer is dat Cool Water ­Woman Reef: fris, ­fruitig, sensueel en verleidelijk. Vanaf €36 (100 ml).

Flower by Kenzo
Jaar 2000  Dromerig en teer is de geur ­Flower by Kenzo, een poederachtig bloemenparfum uit 2000 dat als eerste het aroma van de klaproos wist te ­vangen.€70,58 (50 ml).

parfum
Getty Images

€33,50 (30 ml)

Nu: Met een vleugje magnolia, een wolkje gardenia en een caleidoscoop van vier rozen­soorten is ­Flower in the Air bloemiger, sensueler en ­steviger dan het ­origineel.
Vanaf €56 (30 ml).

Very irresistible
Jaar:  2003   Modehuis Gi­venchy kwam in 2003 met de jeugdige geur Very Irrésistible, waarin de roos centraal staat. Volgens Givenchy: ‘ondeugend en uitdagend’. €73 (50 ml).

Nu: Ook in de ­moderne versie Very Irrésistible L’Eau en Rose staat de roos uiteraard centraal. Dit wordt gecombineerd met sappige bramen en muskus. Resultaat: ‘n fruitige, bloemige geur. Vanaf €52,50 (30 ml).

Burberry Brit
Jaar: 2003   Het oer-­Engelse modehuis Burberry kwam in 2003 met Burberry Brit, een klassiek, groen-oriëntaals parfum. Niet overheersend, wel aanwezig. €76,25 (50 ml).

Nu: Burberry Brit Rhythm for her is brutaler en meer rock-’n-roll dan de originele geur. Het is bovendien geen eau de parfum, maar een frisse eau de toilette met poederige bloemennoten. Vanaf €52 (30 ml).

Euphoria
Jaar: 2005  De laatste geur waarbij mode­ontwerper Calvin Klein zelf betrokken was, in 2005, is ­Euphoria. Kort daarna verkocht hij zijn bedrijf. Euphoria is een ‘gourmand’ geur:
het doet denken aan ­zoete, eetbare ingrediënten. €68 (50 ml).

Nu: Net gelanceerd: Euphoria ­Endless. Deze ­zonovergoten en ongedwongen geur is dankzij bloemen en fruit eveneens zoet. Doet het prima op een terrasje. ­Vanaf €54 (30 ml).

Terre D'Hermes
Jaar:  2006   Acht jaar oud is Terre d’Hermès pas en toch geldt deze geur uit 2006 nu al als een klassieker. Dat zegt iets over de korte omlooptijd van veel parfums. Een ge­dis­tin­geerde mannengeur dankzij houttonen en vetiver. €65 (50 ml).

Nu: Minder zakelijk maar net zo lang aanhoudend is het nieuwe Terre d’Hermès Eau Tres Fraîche. De geur is ook lichter, onder meer dankzij sinaasappel. Vanaf €107 (50 ml).

Mooi in uitvoering

Een parfum of eau de toilette cadeau is leuk om te krijgen. Maar welke geur zet je op je verlanglijstje? Deze geuren worden aangeraden op mooiinuitvoering.nl. Lees hier waarom beauty journalist Sylvia Aue deze geuren die u hier kunt bekijken zo lekker vindt.

Trudy Kunz

        Liefde, lust en Aftershave
trudy
Getty Images

De eerste zoen van mijn eerste grote liefde ging gepaard met een adembenemende geurwolk, naar later bleek veroorzaakt door zijn aftershave: Vetiver van het merk Carven. Best mogelijk dat ik eerder verliefd werd op deze zinnenprikkelende geur dan op hemzelf.

Tot dan toe – ik was 18 – kende ik alleen maar mannen die naar pijptabak of sigaren roken. Daar was ik nog nooit verliefd op geworden, wat maar goed was ook, want die mannen ­waren óf mijn leraar, óf mijn oom, óf mijn ­vader. Maar mijn vriendje… ­Tjonge ­jonge, aan zijn ­parfum moest wel een héél geraffineerde ­scheikundige formule ten grondslag ­liggen.


Ook over de verpakking was ongetwijfeld goed nagedacht. De geribbelde fles met gouden dop was omhuld door een hoesje van zacht, donkergroen leer, aan de bovenkant voorzien van een fijn sluitkoordje. Een lust voor alle zintuigen, die Carven.
Nu ik het opschrijf valt mij in: zou mijn vader misschien óók eerst op het parfum van mijn moeder zijn gevallen en pas daarna op haar? Niet dat mijn moeder van zichzelf geen charmes had, maar haar lievelings­parfum, Soir de Paris, was onweerstaanbaar. Het ­begon al met het flesje zelf: intens paarsblauw – en daarmee de ultieme verbeelding van de nachten van Parijs, stad van liefde, hartstocht en romantiek.

De geur was zoet, net zo zoet als hun uiteindelijke huwelijk, dat ruim zestig jaar duurde. En al die ­jaren kreeg mijn moeder op haar trouwdag een nieuwe voorraad Parijse nachten cadeau. Met míjn lievelingsgeur (of liever: met de aanbeden verspreider ervan) verliep het anders. Toen de bodem van zijn zoveelste flesje in zicht kwam, bleek ook de liefde ineens op. Zijn opvolgers schonk ik nog wel eens hetzelfde luchtje, maar het effect was nooit meer hetzelfde. ▪

Auteur 
Bron 
  • Plus Magazine