Van A naar B: navigatiesystemen voor in de auto

Tijdens de vakantie kan een gesprek over de route zomaar verzanden in een ruzie. Met een navigatiesysteem is het de hele reis – hopelijk – pais en vree. Wat zijn de opties als het gaat om navigatiesystemen? En wat zijn de kosten?

Losse navigatiesystemen

Losse navigatiesystemen zijn de bekende draagbare apparaten met een eigen accu en aanraakscherm voor de bediening. Ze worden ook wel tomtoms genoemd: naar de bekende fabrikant. Mio en Garmin maken vergelijkbare producten. Dit type navigatiesysteem wordt op het autoraam of dashboard bevestigd met een aparte houder. De stroom wordt geleverd door de ingebouwde accu of autoaccu. Daarvoor is er een voedingskabel die je verbindt met de ‘sigarettenaansteker’.

Losse navigatiesystemen bieden ­gedetailleerde kaarten met meer dan alleen de directe omgeving en de ­route. Tankstations, restaurants en allerlei andere POI’s (points of interest) zijn standaard. Daarnaast is de losse navigator vaak een multifunctioneel apparaat. Een bluetooth­verbinding zorgt ervoor dat je via het navigatie­apparaat handsfree belt vanaf je smartphone en spraakbediening is normaal.

Omdat het navigatiesysteem los is, heeft het als voordeel dat je hem makkelijk even uitleent aan iemand anders. Bovendien kun je gewoon in huis kaarten updaten en de route uitstippelen. Het nadeel is dat het niet veilig in de auto kan worden achterlaten. En de houder en de ­voedingskabel zitten soms hinderlijk in de weg.

Ingebouwde navigatie

Een ingebouwd navigatiesysteem is onderdeel van de auto. Dat zorgt ervoor dat het mooi is weggewerkt in het dashboard. Tegenwoordig is een ingebouwd navigatiesysteem een standaardoptie bij veel nieuwe auto’s. Soms is de keuze er niet eens meer en is de navigatie al ingebouwd. In andere gevallen beslis je bij de aankoop van de auto. 

Als je nog geen ingebouwde autonavigatie hebt, is het mogelijk die naderhand te laten toevoegen. Wie handig genoeg is, kan het zelf doen, maar de meeste mensen laten het over aan een garage. Ingebouwde navigatiesystemen bieden vaak allerlei extra functies zoals een radio of een achteruitrijcamera. Het geluid loopt via de autospeakers en is daarom erg goed vergeleken met niet-ingebouwde systemen.

Een ander groot voordeel is natuurlijk dat je het nooit vergeet mee te nemen op reis en je je geen zorgen hoeft te maken over diefstal. En omdat het standaard is aangesloten op de accu van je auto, hoef je je geen zorgen te maken over tijdig opladen of losse kabels.

Nadelen zijn er ook. Het zijn de duurste navigatiesystemen die er zijn. De prijzen variëren van €300 tot meer dan €1000. Ook het up­daten van de kaarten is vaak prijzig en kun je niet altijd zelf doen.

Autonavigatie op de mobiel

Navigeren met een smartphone werkt prima en is vaak gratis. Google Maps is bijvoorbeeld zeer populair. Bij de meeste navigatie-apps zijn de gewenste kaarten (deels) te downloaden op je smartphone voordat je vertrekt. Houd er wel rekening mee dat dit bij grote kaarten aardig wat geheugenruimte in kan nemen. Een navigatie-app gebruikt de gps-functie van de smartphone, dus kan eventueel routeplannen zonder internet en daarmee zonder datakosten. Een nadeel hiervan is wel dat je dan geen actuele verkeersinformatie en bijbehorende alternatieve routes doorkrijgt.

Houd er ook rekening mee dat voortdurend de gps gebruiken een wissel trekt op de smartphone-accu. Stroom lenen van je auto onderweg is dan ook aan te raden. Net als bij een los navigatiesysteem heb je een houder in je auto nodig en een losse voedingskabel. Het beeld op een smartphone is ­minder goed dan bij gespecialiseerde ­navigatieapparaten, omdat de apps minder details bieden en het scherm niet ontspiegeld is. Soms is stembesturing mogelijk voor een handsfree bediening.

Conclusie

Ingebouwde navigatiesystemen zijn het mooist en meest praktisch in de auto. Maar daar betaal je dan ook flink voor. De goedkoopste versies zijn navigatie-apps voor de smartphone, maar dan moet je genoegen nemen met mindere prestaties. Een los navigatiesysteem is een mooie tussenoplossing voor mensen die iets meer willen betalen.

Updaten van kaarten 

In de loop van de tijd verandert er weleens wat op en aan de weg. Daarom zijn regelmatige updates onmisbaar bij navigeren. Kaarten updaten voor een navigatie-app op een smartphone is het makkelijkst: dat gaat ­gewoonlijk automatisch. Update offline-kaarten wel via wifi en niet de 3G/4G-verbinding, want die slokken soms flink wat data op. 

Updates voor een los navigatiesysteem binnenhalen gaat ook via internet, maar is wat lastiger. Bij bepaalde apparaten gebruik je nog een kabel en je pc, bij andere is wifi beschikbaar. Omdat je een registratie en account ­nodig hebt, kan upgraden aardig wat tijd in beslag nemen. Doe dit dus niet nog even vlak voor de reis.

Een update van een ingebouwd systeem is vaak het lastigst. Dat kan soms met een opgestuurd sd-geheugenkaartje dat je in de navigator steekt. ­Anders moet je naar de garage, omdat zelf updaten niet mogelijk is. De prijs van kaarten updaten ligt bij apps het laagst, bij ingebouwde ­systemen het hoogst. Als je weinig rijdt, is het prima om af en toe een ­losse update van een paar tientjes te betalen. Anders is een abonnement aan te raden.

Navigatie-apps

Je vindt navigatie-apps terug in de app-store van je smartphone. Bijna alle navigatie-apps zijn geschikt voor zowel iOS als Android. Windows-apps zijn wat beperkter beschikbaar. Let er wel op dat, hoewel een aantal apps zegt gratis te zijn, je er na een bepaalde periode toch gewoon een abonnement op moet nemen. Anders kun je de navigatie-app alleen met beperkingen gebruiken: zoals zonder actuele verkeersinfo of alleen actief voor een beperkt aantal kilometers per maand. Voor een jaarbedrag van een paar tientjes is zo’n navigatie-app wel volledig te gebruiken. Je krijgt dan toegang tot alle kaarten, functies en updates.

Populaire navigatie-apps zijn:

  • Google Maps (Nederlands­talig – gratis) 
  • TomTom Go Mobile (Nederlandstalig – gratis: maandelijks 75 km of voor €19,99 per jaar: onbeperkt gebruik)

Verkeersinformatie

Het is erg handig om onderweg van file- en andere verkeersinformatie op de hoogte te blijven. Er zijn verschillende manieren waarop verkeersinfo wordt aangeleverd. De klassieke methode werkt met TMC via de FM-radioband. De ­antenne zit in de voedingskabel bij losse ­navigatiesystemen, dus die moet je wel aangesloten hebben. De informatie is gratis en wordt tussen de vijf en tien minuten ververst. Moderner is verkeersinfo ontvangen via DAB+ ofwel digitale radio. De informatie is ook gratis en wordt iedere halve minuut opnieuw opgehaald: die is dus erg actueel. Deze techniek heeft ook de voedings­kabel als antenne en is populair bij het merk Garmin.

Tot slot is er GPRS, dat gebruikmaakt van een 3G/4G mobiele ­verbinding. Dat kan gratis via een ingebouwd simkaartje of betaald via je smartphone. In het laatste ­geval gaat het ten koste van je ­belbundel, alhoewel het aantal MB per maand beperkt is. Verkeersinfo wordt om de twee minuten ververst en heeft als voordeel dat het naast snel­wegen en provinciale ­wegen ook de situatie in steden goed weergeeft.

Met de extra LIVE-dienst krijg je naast verkeersinformatie ook info over flitsers, brandstofprijzen en het weer. Sommige fabrikanten ­bieden LIVE gratis aan, bij andere betaal je gauw €50 per jaar. Bij sommige apps komt de ­verkeersinformatie vaak anoniem van andere verkeersgebruikers die bijvoorbeeld in een file staan.

Bron(nen):