Nederlanders spenderen steeds meer aan eten en drinken

Getty Images

Nederlanders geven steeds meer geld uit aan eten en drinken buiten de deur en het laten bezorgen van maaltijden. Volgens het FoodService Instituut Nederland (FSIN) bedroeg de omzet van de foodservicebedrijven vorig jaar voor het eerst meer dan 20 miljard euro.

De opbrengsten in de branche lagen 5,5 procent hoger dan in 2017. De bezorgomzet van de bedrijven bedroeg 1,7 miljard euro. 

''De vollen terrassen van 2018 waren illustratief,'' zegt directeur Jan-Willem Grievink van het kennisinstituut. ''En als de consument toch thuis eet, dat kiest hij dus steeds vaker voor gemak en luxe.'' 

Ook supermarkten en andere foodwinkels leveren bestellingen van boodschappen steeds vaker bij mensen thuis. Hier zien we een plus van 29 procent en bijna 1,5 miljard euro aan bezorgomzet. 

Grievink denkt dat het klassieke supermarktmodel onder druk komt te staan door deze trends. Hij verwacht in de komende jaren zelfs een doorbraak van de 'superants'. Dit is een kruising tussen de functies van een supermarkt en een restaurant. 

In Nederland hebben we dit al. De Foodmarkt van Jumbo is voorzien van een café: hier is het mogelijk om versgebakken pizza's te eten en koffie te drinken. Albert Heijn laat weten dat zij hier ook aan willen werken, bijvoorbeeld eethoeken in de winkel.

De vooruitzichten voor de horecabranche blijven voorlopig goed, volgens Grievink. De verhoging van het btw-tarief naar 9 procent zou volgens marktonderzoekers in dit jaar meer dan 1 miljard euro omzetverhoging veroorzaken. De verwachte stijging komt niet alleen door hogere prijzen, ook vooral omdat Nederlanders steeds meer buitenshuis lijken te leven.  

Auteur 
  • Suzanne de Jong
Bron 
  • Nu.nl