Kort nieuws september

Dit is het korte nieuws van september. Hier is onder andere te lezen dat er veel pogingen tot bankpasfraude zijn. Energie overstap wel zinnig is. Ook is er een checklist te vinden voor online verzekeren.

Samen

Laatst zag ik een muurschildering met een citaat van Johan Cruijff. ,,Alleen kan je niks. Je moet het samen doen.” Dat geldt niet alleen voor voetbal. Want wat begin je als gewone consument tegen een bank die je een veel te duur beleggingsproduct heeft verkocht? Of tegen een multinational die op de golfbaan verboden afspraken maakt over de prijs van een tv-toestel? In je uppie niet zoveel. Na lang wachten krijg je misschien een nietszeggend briefje. Of je wordt op een andere manier afgepoeierd.

Claimclubs
Zelf een zaak aanspannen is vaak te duur, maar met een collectieve claim deel je de kosten én verhoog je de druk op de tegenpartij. Dan gaan deuren ineens wel open en komen organisaties in beweging. Deze maand leggen we uit wat je als consument samen met deze claimclubs kunt doen.

8 op de 10 Nederlanders

neemt een eigen tas mee naar de winkel sinds het verbod op gratis plastic tasjes van kracht is.

Hoe zoeken we naar koopjes?

  • Zoekmachines: 72%
  • Vergelijkingssites: 58%
  • Websites van winkels of leveranciers: 45%
  • Reclamefolders: 42%
  • Winkel: 38%

Energieoverstap: wel zinnig

Zes op de tien mensen denken dat overstappen geen zin heeft wanneer hun energieleverancier als een van de goedkoopste uit de bus komt bij een prijsvergelijker. Dat klopt niet, zeker niet als iemand nog nooit is overgestapt. Een trouwe klant betaalt namelijk meer dan de aanbiedingsprijs. Ook denken veel consumenten dat ze maar weinig kunnen besparen, gemiddeld €123. In de praktijk varieert de gemiddelde besparing van €106 tot €225 per jaar, afhankelijk van het type contract. De maximale besparing is €374. Dat blijkt uit onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt.

Poetshulp toch via WMO

Gemeenten mogen niet zonder gedegen onderzoek de vergoeding voor huishoudelijke hulp intrekken of minimaliseren. Dat blijkt uit een beslissing van de Centrale Raad van Beroep (CRvB). De Raad heeft beslist dat hulp in het huishouden wel degelijk onder de WMO 2015 valt en dat de gemeente bij iedere aanvraag moet onderzoeken hoeveel hulp er nodig is. Een standaardvoorziening van bijvoorbeeld 78 uur per jaar mag wel, maar alleen als de gemeente aantoont dat dit volstaat.

Kans op hulp toegenomen
Zo nodig moet de gemeente de standaardvoorziening aanvullen met maatwerk. Lange tijd was onzeker of hulpvragers aanspraak konden maken op de WMO voor huishoudelijke hulp. Met de recente uitspraken van de CRvB zijn de kansen op toekenning van hulp aanzienlijk toegenomen. Mensen van wie de hulp is ingetrokken of sterk verminderd sinds de invoering van de WMO 2015, doen er goed aan hun aanvraag opnieuw te laten beoordelen door de gemeente.

Veel pogingen tot bankpasfraude

Bijna vier op de tien Nederlanders hebben de afgelopen twee jaar te maken gehad met bankpas- of creditcardfraude. Dit blijkt uit een enquête van de Geldgids. In ruim een derde van de gevallen is er daadwerkelijk geld buitgemaakt of een poging daartoe geweest. De schade bedroeg bij negen op de tien slachtoffers minder dan duizend euro. Een gestolen pinpas of creditcard moet direct bij de bank worden gemeld om de pas te blokkeren. Veel klanten kregen het gevoel dat de bank hen niet als slachtoffer behandelde maar als dader. Bijna dertien procent is daarover ronduit ontevreden. De bank vergoedde in dertig procent van de gevallen de schade niet of niet volledig.

Te oud voor autohuur?

Buitenlandse autoverhuurbedrijven weigeren soms huurders boven de 70 of 75 jaar of vragen een toeslag. De Consumentenbond kwam dergelijke restricties tegen bij de autoverhuurbedrijven Marbenjo en Centauro in Spanje en Portugal. Wie als 70-plusser een auto wil huren in het buitenland, doet er goed aan dit na te vragen bij het boeken.

Checklist online verzekeren

Meer dan de helft van de schadeverzekeringen wordt online afgesloten en dat aantal groeit. Verzekeren via internet gaat snel en makkelijk, maar het risico ligt op de loer om té snel vinkjes te zetten. Vink liever deze checklist af, voor de zekerheid.

  • De verzekering dekt de risico’s die ik belangrijk vind.
  • De vergoeding is wel/niet aan een maximum gebonden (reis- en inboedelverzekeringen vergoeden vaak niet de nieuwwaarde).
  • De polis biedt mij meer dan waar ik toch al recht op heb op grond van garantie of andere verzekeringen.
  • Ik weet wat de genoemde termen betekenen.
  • De premie weegt op tegen de vergoedingen.
Bron(nen):