Black Friday: groeiende animo ondanks nepkortingen

Veel webwinkels adverteren met nepaanbiedingen en bijna zeventig procent van de consumenten denkt dat de kortingen op Black Friday nep zijn. Toch is een flink deel van de consumenten van plan inkopen te gaan doen op Black Friday en de dagen erna.

at blijkt uit verschillende onderzoeken. De Consumentenbond constateert dat bij aanbiedingen veel doorgestreepte 'van-prijzen' in werkelijkheid zelden worden gerekend. Drie maanden lang zijn bij 100 webwinkels prijzen vergeleken. Bij 39 winkels werd minstens vijf keer een nepaanbieding gevonden. In een extreem geval was de geadverteerde korting van 299 euro voor 223 euro. In werkelijkheid was het betreffende artikel vijf weken lang voor 229 euro te koop. De werkelijke korting was dus slechts 6 euro. Zeven webwinkels met nepaanbiedingen gingen in het verleden ook al in de fout.

Cadeauseizoen

Black Friday is in Amerika de aftrap van het cadeauseizoen. Winkels bieden van vrijdag 29 november tot en met maandag 2 december (Cyber Monday) speciale aanbiedingen. In Nederland werd Black Friday enkele jaren geleden geïntroduceerd. Inmiddels kent 95 procent het fenomeen van naam. In 2017 deed 14 procent van de Nederlanders mee aan Black Friday, volgens onderzoeksbureau Motivaction. In 2018 was dit 25 procent en dit jaar verwacht ruim een derde (35 procent) op koopjesjacht te gaan. Bij jongeren is het populairder dan bij ouderen. Webwinkels zullen meer profiteren dan fysieke winkels, is de verwachting. Volgens een onderzoek van strategie- en marketingadviesbureau Simon-Kucher & Partners denkt bijna zeventig procent van de Nederlanders dat de kortingen op Blakc Friday nep zijn.

Bronnen: Emerce, Motivaction, Consumentenbond, Consumentenbond (1)