Goed nieuws klanten failliet D-Reizen

Getty Images

Vakantiegangers die bij het failliete D-Reizen een vlucht hebben geboekt die vanwege corona werd geannuleerd, krijgen alsnog de kosten terugbetaald. Dat blijkt uit een uitspraak van de kantonrechter in Den Haag.

Passagiers van wie de vlucht vanwege corona werd geannuleerd, hebben recht op terugbetaling van het ticket. Luchtvaartmaatschappijen hebben dat geld meestal al overgemaakt naar de reisbureaus en die hebben het uitbetaald aan de klanten. Bij D-Reizen ging dit mis. Vanwege het faillissement heeft D-Reizen het ontvangen geld nooit uitbetaald aan haar klanten. Namens een aantal klanten heeft rechtsbijstandsverzekeraar Arag vorderingen ingediend bij de curator van het faillissement.
Aangezien het onzeker was of het geld op die manier terug zou komen, heeft Arag teruggegrepen op een Europese Verordening. Deze geeft passagiers het recht om de ticketprijs direct op de luchtvaartmaatschappij te verhalen. De betrokken maatschappijen werden gedagvaard en in een procedure tegen Garuda stelde de Haagse kantonrechter de passagiers in het gelijk. Op grond van deze uitspraak moet de luchtvaartmaatschappij het geld voor de geannuleerde tickets nog een keer direct aan de passagiers terugbetalen.
De uitspraak kan grote gevolgen hebben voor de luchtvaart- en de reisbranches, want er zijn veel passagiers in dezelfde situatie.

Auteur 
Bron 
  • Arag