PlusOnline.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord

Klagen over de zorgverlener

Patiënten kunnen bij De Geschillencommissie Zorg klachten indienen tegen hun zorgaanbieders. De Geschillencommissie heeft samen met een aantal brancheorganisaties veertien geschillencommissies opgericht voor onder andere ziekenhuizen, ambulancezorg, complementaire zorg, geestelijke gezondheidszorg, verpleging, verzorging en geboortezorg.

Bij de Geschillencommissie Zorg zijn nu ruim vijftienduizend zorgaanbieders aangesloten, variërend van grote ziekenhuizen, instellingen voor ouderenzorg, gehandicaptenzorg, zelfstandige klinieken, kleinschalige zorgaanbieders tot zelfstandige aanbieders van complementaire zorg.

Procedure

Voordat een patiënt bij de Geschillencommissie terecht kan, moet de klacht eerst zijn ingediend bij de zorgverlener. Pas als het niet lukt om de klacht onderling op te lossen, of als de zorgverlener niet reageert binnen zes weken, kan de klacht worden ingediend bij de Geschillencommissie. De klacht kan het beste digitaal worden ingediend.

Drie leden

Een Geschillencommissie telt drie leden: een lid dat is voorgedragen door de patiënten- of consumentenorganisatie, een lid dat is voorgedragen door de branche en een voorzitter die door de Stichting Geschillencommissie is gekozen. Klagen kost bij vrijwel alle commissies 52,50 euro, met uitzondering van de Geschillencommissie Ziekenhuizen. Krijgt de klager gelijk, dan wordt het klachtgeld geretourneerd.