Klagen over de zorgverlener

Getty Images

Patiënten kunnen bij De Geschillencommissie Zorg klachten indienen tegen hun zorgaanbieders. De Geschillencommissie heeft samen met een aantal brancheorganisaties veertien geschillencommissies opgericht voor onder andere ziekenhuizen, ambulancezorg, complementaire zorg, geestelijke gezondheidszorg, verpleging, verzorging en geboortezorg.

Bij de Geschillencommissie Zorg zijn nu ruim vijftienduizend zorgaanbieders aangesloten, variërend van grote ziekenhuizen, instellingen voor ouderenzorg, gehandicaptenzorg, zelfstandige klinieken, kleinschalige zorgaanbieders tot zelfstandige aanbieders van complementaire zorg.

Procedure

Voordat een patiënt bij de Geschillencommissie terecht kan, moet de klacht eerst zijn ingediend bij de zorgverlener. Pas als het niet lukt om de klacht onderling op te lossen, of als de zorgverlener niet reageert binnen zes weken, kan de klacht worden ingediend bij de Geschillencommissie. De klacht kan het beste digitaal worden ingediend.

Drie leden

Een Geschillencommissie telt drie leden: een lid dat is voorgedragen door de patiënten- of consumentenorganisatie, een lid dat is voorgedragen door de branche en een voorzitter die door de Stichting Geschillencommissie is gekozen. Klagen kost bij vrijwel alle commissies 52,50 euro, met uitzondering van de Geschillencommissie Ziekenhuizen. Krijgt de klager gelijk, dan wordt het klachtgeld geretourneerd.

Auteur 
Bron 
  • De Geschillencommissie