TAN-Codes gaan verdwijnen

ING wil klanten laten betalen via de mobiele app

Honderdduizenden ING-klanten moeten gaan wennen aan een nieuwe manier van geld overmaken. De oude, vertrouwde TAN-codes gaan verdwijnen. Iedereen moet aan de ‘app’.

ING-internetbankieren via computer of laptop gaat op de schop. Betalingen verifiëren en bevestigen kan nu nog met de op papier verstrekte 6-cijferige TAN-codes.  Straks kan det niet meer, terwijl nog zo’n 600.000 klanten, met name ouderen, hier nog gebruik van maken. De bijna 3 miljoen klanten die gebruik maken van verificatie via SMS, moeten ook op zoek naar een andere methode. Wat ING betreft gaat de bevestiging alleen nog via de mobiele app lopen.

ING zal deze veranderingen de komende maanden geleidelijk invoeren, klanten krijgen daarover persoonlijk bericht. Daarnaast heeft ING  op alle 242 kantoren zogenoemde Digi-coaches klaar die kunnen helpen.

ING laat in het AD weten: ,,We willen het regelen van bankzaken zo makkelijk mogelijk maken voor onze klanten'', motiveert Jeroen Losekoot (manager digitaal bankieren) het gelijk trekken van mobiel en internetbankieren. ,,Daarom hebben we Mijn ING vernieuwd en vervangen we na ruim dertig jaar de TAN-code door mobiel bevestigen.''

Voor mensen die geen smartphone hebben of om één of andere reden de mobiele app niet kunnen gebruiken, zegt ING een alternatief te ontwikkelen. Tot die tijd kan er gewoon gebruik gemaakt worden van verificatie met een TAN-Code of SMS.

Beeld: Flickr