Van-voor prijzen duidelijker

In 2022 komen er strengere regels voor 'van-voor' prijzen. De 'van' prijs moet dan de laagste prijs zijn die de winkel 30 dagen lang heeft gehanteerd voorafgaand aan de aanbieding. Winkels mogen een product niet meer heel kort met een hoge prijs in de markt zetten om het prijsvoordeel groter te laten lijken.

De nieuwe regels, die voortvloeien uit Europese regels, worden in de Nederlandse wet vastgelegd en gaan in mei 2022 gelden. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) gaat toezicht op de regels houden. Consumenten zijn gevoelig voor aanbiedingen. Verkopers spelen daarop in door iets als een 'speciale aanbieding' te presenteren met een 'van' prijs en een 'voor' prijs. Consumenten kunnen lastig controleren of het voorgespiegelde voordeel echt is. Online kunnen bedrijven hun prijzen namelijk ieder moment aanpassen.

Onderzoek
De ACM heeft dit jaar online de aanbiedingen van 250 populaire producten (speelgoed en consumentenelektronica) van 25 webshops enkele maanden lang automatisch vastgelegd. De ACM zag dat webshops regelmatig aanbiedingen deden die geen echte aanbiedingen waren. Soms ging het om langlopende aanbiedingen, soms was de 'van' prijs een prijs die niet recent of helemaal niet was gevoerd. De ACM zal die bevindingen gebruiken bij de handhaving van de regels.