Webwinkels willen retouren soms niet terug

Getty Images

Klanten van webwinkels, zoals Amazon, Bol.com en Coolblue, mogen spullen die ze willen terugsturen geregeld houden, zelfs als ze onbeschadigd zijn. Soms krijgen ze ook geld terug of een nieuw exemplaar opgestuurd, waardoor ze de producten gratis krijgen.

Dit meldt het FD op basis van een rondvraag onder consumenten. Volgens het FD willen de winkels niet zeggen hoe vaak ze spullen bij klanten laten. Deskundigen noemen als oorzaak voor deze handelswijze dat een retourzending inclusief controle en reparatie soms meer geld kost dan het bij doorverkoop oplevert. Veel - maar niet alle - producten die klanten mochten houden kostten minder dan 25 euro, aldus het FD. NOS en betaalbedrijf Afterpay berekenden in 2018 dat een retour gemiddeld 12,50 euro kost. Dit bedrag loopt op als de controle, zoals bij elektronica, meer tijd kost. Als er op het product weinig winst wordt gemaakt, is het voordeliger die artikelen bij de klant achter te laten.

Achteraf betalen

Roland van Kortenhof van brancheorganisatie Thuiswinkel.org zegt tegen het FD dat Nederlanders kampioen retourneren zijn in Europa. Volgens hem veroorzaakt een op de tien consumenten een retour die er eigenlijk niet had mogen zijn. Het gaat dan bijvoorbeeld om kleding die een keer naar een feestje is gedragen.

Van Koertenhof wijst erop dat de mogelijkheid om achteraf te betalen voor meer retouren en fraude zorg. De branche voert daarom gesprekken om die mogelijkheid af te schaffen.

Auteur 
Bron 
  • fd.nl