Lach uzelf gezond

Lachtherapie

Lachen is gezond. Iedereen heeft af en toe een flinke lachbui nodig. Maar door alle verantwoordelijkheden 'vergeten' we soms om ongeremd te lachen. Dan is lachtherapie dé oplossing.

Lachtherapie is een vorm van meditatie uit India. Het is een manier om u mentaal te ontspannen en te genieten van het moment. Tijdens de therapie lacht u zomaar uit het niets, zonder reden. Als u ongeremd lacht, stoppen de gedachtes en het piekeren waardoor u zich helemaal kunt ontspannen.

Afstand nemen
Humor is één van de wonderlijke vaardigheden die mensen wel hebben, maar dieren waarschijnlijk niet. Met humor creëert u een beetje afstand om naar jezelf te kijken. Door lachen lijken 'grote' problemen opeens een stuk kleiner.

Door een positieve blik lijken moeilijkheden ineens overwinbaar. U ziet sneller een oplossing, doordat u minder nadruk legt op de grootte van het probleem. Hevige stress wordt hierdoor voorkomen.

Beter immuunsysteem
Onderzoekers hebben ontdekt, dat vrolijke mensen gezonder zijn dan piekeraars. Mensen die veel lachen hebben een beter immuunsysteem en zijn daardoor minder vatbaar voor infecties. Dit komt doordat uw hersenen tijdens het lachen het 'gelukshormoon' endorfine produceren.Endorfine heeft een kalmerend en pijnstillendeffect. De Amerikaanse arts Patch Adams ontdekte in 1971 dat patiënten sneller genezen als ze vaak lachen. Daarom heeft hij CliniClowns opgericht, om mensen meer te laten lachen. CliniClowns is nu in vele landen actief.

Lachsessies
Lachtherapie is heel simpel. Om de gehele dag het effect te voelen, kunt u het beste in de ochtend een lachsessie doen. Het past gemakkelijk in uw ochtendritueel, omdat het altijd en overal kan: tijdens het douchen, bij het aankleden of als je het ontbijt klaarmaakt.

Een sessie bestaat uit drie stappen:

  • Maak uw lichaam los door rek- en strekoefeningen.
  • Begin met lachen. Dit kan even moeilijk zijn. Krul als eerste uw mondhoeken op en laat na de eerste glimlach vanzelf de schaterlach komen.
  • Voel de stilte na het lachen en merk hoe ontspannen u bent. Zo geniet u nog meer van het moment.

Lachen is een vorm van meditatie die voor iedereen weer anders werkt. De één krijgt energie en voelt zich zelfverzekerd. De ander is ontspannen en tevreden. U kunt er ook heel vrolijk van worden en nog uren door willen lachen. Soms gaat lachen zelfs over in huilen. Dat is helemaal niet erg. Lachen en huilen liggen dicht bij elkaar, dus laat de tranen maar stromen.Drempel minder groot
Lachmeditatie is niet alleen voor zweverige types. Mensen die graag lachen kunnen aan lachtherapie doen, maar ook mensen die juist te weinig lachen. U kunt lachtherapie alleen doen, maar in een groep is het effectiever.

Veel mensen vinden het raar om zomaar in hun eentje te gaan lachen. In een groep gaat het vanzelf en lijkt de drempel om grenzeloos te lachen minder groot.

Ook met collega's kan een lachsessie prima werken. Lachen verbroedert. Gebruik het eens als een methode voor teambuilding. Het geeft energie en brengt meer plezier op de werkvloer. In Amerika is lachtherapie al redelijk normaal. Groepen mensen spreken af in het park of een andere stimulerende omgeving om samen te lachen.

Leren lachen
Alle begin is moeilijk en dat geldt zeker voor lachtherapie. Zomaar spontaan in de lach schieten, lukt meestal pas na enige oefening. Eerst voelt u een bepaalde weerstand. U kunt hier overheen stappen door 'gemaakt' te lachen.U begint met een theatraal gelach, of zelfs met een boosaardig, gemeen of agressief lachen. Deze manier van lachen is vaak zó lachwekkend, dat u zin krijgt om echt in de lach te schieten.

Wanneer je over de eerste grens heen bent, is het makkelijker om uw serieuze ego los te laten. U maakt automatisch ruimte voor het authentieke gevoel voor humor dat u ooit hebt weggestopt. Verder raakt u geestelijk ontspannen en verandert uw ernstige gezichtsuitdrukking in een brok vriendelijkheid.

De volgende grens die u tegenkomt is een stuk moeilijker te passeren. Het spontane lachen moet nu uitgebouwd worden tot een 'totaal' lachen. Dit is een volkomen natuurlijke lach, waarbij niets u kan tegenhouden. Een lach waarbij u uw ego, en alles wat ermee te maken heeft, even helemaal vergeet.

Innerlijke barrières
Tijdens de lachsessies kunt u innerlijke barrières tegenkomen. U denkt bijvoorbeeld: "Dat is wel weer genoeg", of "Ik heb hier eigenlijk geen tijd voor". Stop dan niet! Dat is juist het moment om door te gaan. Als u door alle barrières heen bent, komt u in de volgende lachsessie veel sneller in het 'totale' lachen terecht.Wanneer u door barrières heen gaat, laat u steeds meer ego-negativiteit los. Dit heeft te maken met serieusheid, maar soms ook met verdriet of onverwerkte ellende. Dingen die lang geleden zijn ontstaan of die u toen diep hebt weggestopt. Dit zijn de moeilijkste grenzen om overheen te gaan.

Als u positief in het leven staat, kunt u soms moeilijk begrijpen waarom anderen zo serieus en agressief leven. Pas daarom op dat u anderen niet gaat provoceren. Zij hebben niet het gevoel voor humor waar u zelf mee leeft.

Lachtips

  • Neem u leven minder ernstig. Lach eens om uzelf.
  • Lach voluit in gezelschap. Samen lachen werkt vele malen beter dan alleen.
  • Lach met mensen mee en voor u het weet heeft u de slappe lach.
  • Zoek mensen met dezelfde humor. Zo lacht u waarschijnlijk nóg vaker. Ga positief om met fouten.
  • Ga positief om met fouten. Iedereen maakt wel eens fouten. Probeer ze te relativeren en durf om uw fouten te lachen - ook al is het pas naderhand.

Workshops
Er zijn verschillende lachworkshops, die in tijd flink kunnen variëren. Hoe minder u weet van lachmeditatie, des te langer je nodig hebt om vertrouwd te raken met het fenomeen. Een sessie kost gemiddeld 20 euro. De meditatie kan de volgende oefeningen bevatten: rekken en strekken, lachen - en eventueel huilen - en een moment van stilte.Er zijn nog veel meer methodes voor lachtherapie. In sommige cursussen vullen ze het lachen aan door hardop in een soort babytaal te praten. Naast het brabbelen dansen ze ook. Niet op muziek, maar vanuit uw intuïtie. Het helpt u om uw ego totaal te vergeten en in contact te komen met uw spontaniteit.

Er zijn relatief weinig instructeurs die lachsessies organiseren. De meeste docenten werken met de leer van de filosoof Osho. Deze Indiase filosoof keek kritisch naar alle bestaande religieuze, sociale en politieke tradities. Hij maakte er een gewoonte van om alles zelf te ervaren, in plaats van op het oordeel van anderen af te gaan.

Zijn lezingen zijn in honderden boeken en in meer dan dertig talen gepubliceerd. De arts Dhyan Sutorius introduceerde de leer van Osho in Nederland. Met zijn Centrum ter Bevordering van het Lachen wil hij meer vrolijkheid brengen.

Weetjes
Wist u dat vrouwen vaker lachen dan mannen? Bovendien lachen vrouwen harder en aanstekelijker. Daarnaast weten vrouwen beter dat lachen stress en pijn vermindert, het zelfvertrouwen en afweer versterkt en hun sociale leven kan verbeteren. Voor de mannen is er gelukkig wel hoop. Bijna driekwart van de mannen geeft toe dat ze best wat vaker zouden mogen lachen.