Ouder worden en geluk

De fabel: Op oudere leeftijd word je minder gelukkig en vaker somber of depressief.

De deskundige
Psycholoog Ruut Veenhoven van de Erasmus Universiteit in Rotterdam doet al dertig jaar onderzoek naar geluk. “Eén ding is zeker: ­geluk wordt niet minder met het ouder worden. We worden over het algemeen zelfs meer tevreden met ons leven. En dat terwijl je op oudere leeftijd juist vaak meer reden hebt voor somberheid. Bijvoorbeeld omdat je dierbaren hebt verloren, of omdat je niet meer alle dingen kunt doen die je graag zou willen.
Het is wel zo dat ouderen minder pieken en dalen hebben in hun gevoelens. Ze raken bijvoorbeeld iets minder opgewonden over een mooi uitzicht dan vroeger. Van de andere kant zijn ze ook minder gauw van streek door dingen die verkeerd gaan. Aan de balans tussen positieve en negatieve gevoelens verandert niets. Hoogbejaarden kunnen net zo gelukkig zijn als jongeren. Je moet wel lekker bezig blijven en jezelf scherp houden. Aan actief zijn verbindt de natuur een premie: je voelt je gelukkig. Activiteiten hoeven niet direct nut te hebben, als je maar plezier hebt. Je ongelukkig voelen is dus niet iets wat ‘hoort’ bij het ouder worden. Daar komt bij dat je nooit te oud bent om dingen bij jezelf te veranderen en je geluk te vergroten.”

De feiten
Volgens het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) zijn mensen op oudere leeftijd minder vaak somber of depressief dan op jongere leeftijd. De cijfers: van de mensen tussen de 18 en 65 jaar leed in 2003 6,6 procent aan een depressie, bij de 65-plussers was dat 5,7 procent, ofwel bijna een procent minder.
Met het stijgen van de leeftijd worden we zelfs steeds gelukkiger, blijkt uit een van de grootste studies naar geluk, uitgevoerd door de Universiteit van Chicago. Mensen worden volgens deze studie met elke tien jaar dat ze ouder zijn, 5 procent gelukkiger.
Nog meer goed nieuws: geluk beschermt de lichamelijke gezondheid. Gelukkige mensen worden minder gauw ziek en leven zelfs zeven tot tien jaar langer dan mensen die niet gelukkig zijn.

Dit kunt u doen om klachten te voorkomen
• Hoe gelukkig bent u? Beantwoord deze vraag met een rapportcijfer en vraag u af of u minder gelukkig bent dan zou kunnen.
• Als u uzelf een laag cijfer geeft, kunt u uitzoeken hoe u uw geluk zou kunnen vergroten. Doet u wel de dingen die u leuk vindt? 
• Ga sporten. Bewegen zorgt ervoor dat het ­lichaam endorfinen (gelukshormonen) aanmaakt. Depressieve patiënten die hardlopen, zijn er op langere termijn zelfs beter aan toe dan ­patiënten die medicijnen slikken tegen hun depressie.
• Verras uzelf. Zoek nieuwe activiteiten en probeer eens andere dingen uit.

Wanneer moet u naar de dokter?
Als u zich:
• Langer dan twee weken gedurende het grootste deel van de dag depressief of somber voelt.
• Minder interesse en plezier hebt in bijna alle activiteiten.
• Overbezorgd bent, steeds ruzie hebt met anderen, of geïsoleerd raakt.

Elke avond je zegeningen tellen en stilstaan bij alles wat die dag goed is gegaan, maakt gelukkig, al is het maar voor even. Je kunt immers niet dankbaar zijn en tegelijkertijd negatieve gevoelens hebben.

Meer over depressie:      www.plusonline.nl/depressiviteit (video)

Bron(nen):