Waarom Japanse zoutjes ten onrechte een gezond imago hebben

Vooral te zoet en te zout

In de supermarkt is het schap met Japanse zoutjes steeds uitgebreider. Van simpele Japanse mix tot zoutjes met zeewier, pittige varianten met wasabi en variaties met soja. Misschien wel omdat ze een gezond imago hebben en bekend staan als light alternatief voor chips en borrelnootjes. Maar zijn ze wel zo gezond?

Wat eet je eigenlijk als je een Japans zoutje eet?

Japanse zoutjes komen zoals de naam al zegt oorspronkelijk uit Japan. Daar werden ze al eeuwen geleden gemaakt van rijstebloem. Deze bloem wordt met heet water tot een deeg gekneed. Daarvan worden bolletjes gemaakt die men gaar stoomt. De gare bolletjes worden gemengd met smaakmakers als sojasaus, zeewier en sesam, uitgerold tot dunne plakken, in de vorm gesneden en vervolgens knapperig gegrild of gebakken. Over het algemeen zijn er twee varianten, met pinda’s en zonder pinda’s. Bij die met pinda’s zit het rijstdeeg om de pinda heen (net als bij borrelnootjes).

De ingrediënten

De basis van Japanse zoutjes is dus altijd rijstbloem. Maar de industrie zou de industrie niet zijn als daar niet een heleboel ingrediënten aan toe worden gevoegd om de zoutjes een smaak, kleur en aroma mee te geven. Er zijn zoutjes te koop die alleen rijst, water en sojasaus als ingrediënten hebben. Maar dat is goed zoeken. Een korte tour langs het schap levert behalve rijst, soja en zeewier een keur aan ingrediënten op: tarwemeel, maiszetmeel, palmolie, suiker, sesam, maltodextrine (ook een soort suiker), kleurstof (onder andere paprika-extract en karamel), gemodificeerd tapiocazetmeel, gistextract, verdikkingsmiddel, aroma, stabilisatoren, Arabische gom...

De voedingswaarde

Heb jij altijd gedacht dat Japanse zoutjes een gezond alternatief zijn voor andere snacks als je aan de lijn doet? Ze zijn immers zo “light"! Schijn bedriegt. Een handje Japanse zoutjes levert toch al snel 100 kilocalorieën. De variant met pinda’s zit meestal net iets hoger in calorieën dan de variant zonder pinda. Vooral die laatste soorten bevatten weinig vet, maar daarvoor in de plaats zijn veel van de varianten wel gezoet en bevatten ze suiker. Ter vergelijking: 1 suikerklontje bevat 4 gram suiker. Een aantal handjes Japanse mix eten staat dus al snel gelijk aan een aantal suikerklontjes. En dan leveren de zoutjes natuurlijk ook nog zout. Het advies is om dagelijks niet meer dan 6 gram zout te gebruiken. Een handje Japanse zoutjes levert al snel net zoveel zout als 1 plak kaas.

Voedingswaarde per handje (25 gram)

 

Kcal

Vet (gram)

Koolhydraten (gram)

Suiker(gram)

Zout (gram)

Japanse bollenmix

(Jumbo)

105

3

16

6

0,16

Japanse rijst-

cracker mix

(AH)

100

1

20

2

0,20

Rijstcrackers zeewier (Binbin)

120

5

19

2

0,15

Rijst & pinda cracker mix (Onze trots)

115

5

15

5

0,20

Japanse zoutjes met pinda (gemiddeld)

105

2

19

0,5

0,32

Japanse zoutjes zonder pinda (gemiddeld)

95

0

22

0,5

0,38

Sojacrackers (AH)

105

2

20

0

0,37

Hot krokantjes

(AH)

140

8

15

3

0,32

Wasabibollen

(AH)

120

4

16

3

0,35

Chips, gemiddeld

135

8

13

0,5

0,32

Gemengde noten, ongezouten

160

14

3

0

0

 

Japanse zoutjes als je op dieet bent?

Of je Japanse zoutjes kunt eten als je een dieet volgt, hangt helemaal af van het soort dieet dat je volgt. Op de eerste plaats valt het light imago wel tegen met toch nog 100 kcal per handje. Het is wel minder dan een handje chips maar net als bij chips is de dooreetfactor van Japanse zoutjes erg hoog. Dus voor je het weet is een heel zakje leeg. Volg je een koolhydraatarm, een ketodieet of een dieet bij diabetes, dan zijn Japanse zoutjes niet aan te raden. Met een handje krijg je meer koolhydraten binnen dan met een snee brood. Een handje gewone noten bevat geen koolhydraten en is dan een beter alternatief. En let je op zout of volg je een natriumbeperkt dieet? Dan kun je ook beter gewone ongezouten noten als snack nemen dan Japanse zoutjes.

Let op met allergieën

Japanse zoutjes lijken misschien een goed alternatief voor mensen met een noten- of pinda-allergie. Maar let op: in veel soorten zitten pinda’s verwerkt. En bovendien zijn de zoutjes vaak gemaakt in een fabriek waar ook producten met noten of pinda’s verwerkt worden. De kans op besmetting van het product is dus altijd aanwezig. Lees daarom goed de kleine lettertjes op het etiket voor je iemand met een noten- of pinda-allergie een Japans zoutje voorzet.