Autoverzekeraars hebben trouwe klanten. Het overgrote deel (93 procent) wil bij de huidige autoverzekeraar klant blijven. Interpolis heeft de trouwste klanten, die gemiddeld 24 jaar bij deze verzekeraar blijven.
Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Autoverzekeringen, een onderzoek van Multiscope. Het onderzoeksbureau kijkt naar twee gegevens: Hoe lang is een automobilist gemiddeld verzekerd bij dezelfde verzekeraar en Hoe groot is de intentie om de komende twaalf maanden klant te blijven. Samen geeft dat een beeld van de klantentrouw.
Automobilisten blijven gemiddeld bijna zestien jaar trouw aan hun autoverzekeraar. Ruim negen op de tien (93 procent) wil het komende jaar klant blijven. Vier verzekeraars hebben zeer trouwe klanten: Interpolis, Univé, Centraal Beheer en ZLM. De klanten blijven langer dan gemiddeld verzekerd bij dezelfde verzekeraar en ze hebben minder dan gemiddeld de intentie om over te stappen.
Zeven verzekeraars scoren slechter dan gemiddeld op klanthistorie en op intentie. Allianz Direct heeft met 87 procent de laagste intentie van alle autoverzekeraas. Verzekerden bij Promovendum en InShared zijn het kortst klant, gemiddeld zes jaar.