Mantelzorg: zo houdt u het vol

Een middagje tuinieren, een ochtend met vriendinnen naar de tennisclub, een rondje golfen met uw partner - heel vanzelfsprekend, tót u mantelzorger bent. Om ervoor te zorgen dat u niet verdrinkt in de mallemolen van rennen-vliegen-opstaan-en-weer-doorgaan zetten we een aantal belangrijke tips voor u op een rij.

Zeg af en toe nee

De belangrijkste tip voor iedere mantelzorger is even simpel als ingewikkeld: durf af en toe ook nee te zeggen. Het spreekt voor zich dat u uw dierbare graag en goed wilt helpen, maar dat lukt alleen als u af en toe ook voor uzelf kiest. Juist als u het heel erg druk hebt! Het gaat erom dat u uw eigen energie zo goed mogelijk in balans houdt en niet ‘leegloopt’ op de zorg voor de ander.

Zorg voor rust in het hoofd

Mantelzorgers maken zich maar al te vaak veel zorgen over degene aan wie ze zorg bieden. Logisch ook: uw inzet als mantelzorger is niet voor niets nodig. Toch verandert dat gepieker niets aan de situatie. Bent u een echte piekeraar, kijk dan eens of u een cursus mindfulness kunt volgen. Met mindfulness leert u situaties te accepteren zoals die zijn: u hoeft ze niet te veranderen. Naarmate u meer met mindfulness oefent, gaat u milder naar uzelf en uw omgeving kijken en op die manier ontstaat er meer ruimte en rust in uw hoofd. 

Houd vast aan uw eigen ontspanning

Een ochtend in de week naar de tennisvereniging, toeren op de motor, zwemmen, bloemschikken… Als u dat altijd al deed, moet u daar absoluut mee doorgaan. Dit zijn nu juist de zaken waar u energie van krijgt en juist als mantelzorger is die energie essentieel. 

Deel uw verhalen

Het is belangrijk uw verhalen en ervaringen te delen met de mensen om u heen. Familie, vrienden, kennissen, de buren - vertel hen over uw leuke én uw minder leuke belevenissen. Laat de mensen om u heen weten wat u voelt en ervaart en bied hen zo de mogelijkheid u te steunen. U staat er niet alleen voor, maar realiseer u ook dat iemand er pas voor u kan zijn als u uw verhalen deelt. 

Deel de zorg 

Veel mantelzorgers vinden het moeilijk om hulptroepen in te schakelen. Ze willen het liefst alles zelf doen, maar dat is niet verstandig en ook niet nodig. Betrek daarom andere familieleden en/of vrienden of buren bij de zorg. Er bestaan tegenwoordig handige digitale oplossingen voor het delen van de zorg: digitale zorgdagboeken mét apps. Via een beveiligde website plant u afspraken, legt u belangrijke data vast en wisselt u ervaringen en nieuwtjes met uw medeverzorgers uit. Voorbeelden zijn www.wehelpen.nl, www.getfello.com en www.carenzorgt.nl

Neem niet alles uit handen

De neiging is er waarschijnlijk wel, maar neem uw dierbare niet meteen alles uit handen, tenzij dat niet anders kan. Het mes snijdt aan twee kanten: het is goed voor de eigenwaarde van de persoon voor wie u zorgt en het ontlast uw overvolle agenda.

Zoek een vrijwilliger

Bijna elke gemeente heeft wel een vrijwilligerscentrale of iets wat daarop lijkt. U kunt daar vragen of er vrijwilligers zijn die bijvoorbeeld klusjes in en rond het huis willen doen, of de hond willen uitlaten of een ritje naar het ziekenhuis willen maken. Ook nu snijdt het mes aan twee kanten: een vrijwilliger vergroot de wereld van degene voor wie u zorgt en neemt u tegelijkertijd wat werk uit handen. 

Regel boodschappen online

De grote supermarktketens bieden de mogelijkheid om de boodschappen online te bestellen en bezorgen die op het moment dat het u uitkomt. Dat scheelt u als mantelzorger veel tijd en veel gesjouw met boodschappentassen. 

Ga er samen op uit

Er zijn steeds meer mogelijkheden om er samen met degene voor wie u zorgt op uit te gaan. De accommodaties en organisaties die zulke uitjes en vakanties aanbieden, zorgen ervoor dat u even echt tot rust komt en niet hoeft te mantelzorgen. Tegelijkertijd is zo’n gezamenlijk uitje een fijne manier om samen te genieten, los van de sleur en de zorgen van alledag. Op de website Tijd voor Jezelf leest u meer over de mogelijkheden. 

Respijtzorg: iets voor u?

Respijtzorg is een ander woord voor vervangende zorg: de mantelzorger draagt de zorg tijdelijk over aan iemand anders. Respijtzorg kent verschillende varianten, van opvang buitenshuis tot de inzet van een zorgprofessional tijdens de vakantie van u en degene voor wie u zorgt. Ook qua tijd zijn er verschillende mogelijkheden: van een dagdeel per week tot een weekend per maand of kortdurende oplossing voor een vakantie. Mezzo - de belangenorganisatie voor mantelzorgers - geeft veel tips over respijtzorg.