Ouderen krijgen nog steeds valboete van thuiszorginstellingen

Getty Images

Zeker negen grote thuiszorginstellingen versturen nog altijd rekeningen naar cliënten als ze thuis op de alarmknop drukken. Het wordt niet bekendgemaakt om welke instellingen het gaat.

Dat blijkt uit een steekproef onder twintig instellingen van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa), in opdracht van minister van Volksgezondheid Hugo de Jonge.   

Opnieuw in opspraak

De zogenoemde 'valboete' is een omstreden begrip. Onlangs kwamen twee zorginstellingen al in het nieuws, omdat zij extra kosten in rekening brachten bij mensen die thuis vaker hulp nodig hebben dan gemiddeld. Minister De Jonge was toen duidelijk: "Dat mag niet, het gaat om verzekerde zorg."

Toch zijn er nog steeds instellingen die met een valboete werken, zo blijkt uit de nieuwe steekproef van de NZa. Zeven van de negen zorginstellingen zeggen dat zij die ook daadwerkelijk in rekening hebben gebracht. De mate waarin dit is gebeurd, varieert van een paar keer tot twintig keer per maand. Het gaat dan om een extra rekening van zo'n dertig euro. De overige twee zorginstellingen sturen de extra rekening alleen op als het alarm wordt geactiveerd zonder passende aanleiding, bijvoorbeeld per ongeluk

Oproep

"Thuiszorgaanbieders moeten nagaan of er sprake is geweest van onterechte bijbetalingen en zij moeten deze situaties herstellen", zegt minister De Jonge. De NZa heeft het Zorginstituut Nederland gevraagd om nog eens goed te kijken naar de zorgverzekeringswet en de Wet Langdurige Zorg. Ook de koepelorganisaties achter de instellingen (Actiz en BTN) moeten hun leden erop aandringen voorwaarden te wijzigen die in strijd zijn met de aanspraak op noodzorg. 

Drie keer 30 euro

Ouderenbond ANBO heeft een meldpunt geopend waar mensen kunnen aangeven of zij ook een 'valboete' hebben gehad. De bond werd onlangs nog gebeld door iemand wiens man drie keer was gevallen in een week tijd. Zij moesten drie keer 30 euro betalen, terwijl de alarmering was geregeld via de huisarts. Niemand had haar verteld dat de kosten worden vergoed. De uitkomsten van het meldpunt worden besproken met de NZa en de minister.

"Niemand mag zich geremd voelen om hulp te vragen wanneer dat nodig is", zegt ANBO-bestuurder Liane den Haan. "Gelukkig is de minister glashelder: als naar aanleiding van een noodoproep van een patiënt zorg geleverd moet worden waar de patiënt aanspraak op heeft, dan wordt deze zorg vergoed." 
Minister De Jonge: "Mensen kunnen de meldactie van ANBO benutten voor het geval zorgaanbieders onterecht bijbetalingen bij de patiënt in rekening brengen."

Bron: AD