50-plusser ontvangt graag reclamefolders

Ruim driekwart van de Nederlandse 50-plussers ontvangt graag nog reclamefolders via de post. Dat blijkt uit onze wekelijkse stelling onder 1.200 mensen.

Aanleiding van de stelling was de daling van het aantal reclamefolders dat bezorgd wordt. Een gemiddeld huishouden ontving vijf jaar geleden zo’n 37 folders per week, nu nog ‘maar’ 30. Ook komen er steeds meer woningen met een ‘nee-nee’-sticker op de brievenbus.

Toch ontvangen Nederlandse 50-plussers nog steeds graag reclamefolders. Ruim driekwart van hen geeft aan dit prettiger te vinden dan aanbiedingen via internet. Het belangrijkste argument dat de liefhebbers van reclamefolders aandragen, is het duidelijke overzicht. Dit missen zij bij aanbiedingen op internet.

Ook beschrijven velen het als een rustmomentje: ‘lekker in de stoel met een kopje thee of koffie de folders doorbladeren.’ Bovendien kan het papier daarna op andere manieren gebruikt worden: het wordt gerecycled, en als ze het naar verenigingen brengen, krijgen die er weer geld voor.

Een andere reden die veel 50-plussers aandragen is de werkgelegenheid. De drukker moet ook kunnen leven, evenals de postbezorger. Velen laten hun folders namelijk via PostNL of Sandd bezorgen.

‘Papierverspilling, milieuvervuiling’

Felle tegenstanders van geprinte reclamefolders gooien het vooral op de papierverspilling en milieuvervuiling. ‘Aan het einde van de week zit je altijd met een berg oud papier. En daar worden volledige regenwouden voor gekapt.’ Dat is een veel gehoorde mening. Ook zijn veel tegenstanders van mening dat ze overal aanbiedingen kunnen vinden; daar hebben ze geen folders voor nodig.