Stelling: ik ontvang graag reclamefolders aan huis

Getty Images

Het aantal reclamefolders dat aan huis wordt bezorgd, daalt hard. In 2013 ontving een huishouden gemiddeld 37 folders per week, nu nog ‘maar’ 30. Krijgt u nog reclamefolders, of bekijkt u alle aanbiedingen via het internet?

Folderverspreider Spotta wijt de daling van het aantal reclamefolders aan de economische crisis van de afgelopen jaren. Verschillende detailhandels die veel via reclamefolders adverteerden, moesten hun deuren sluiten, zoals V&D en Kijkshop. Ook supermarkt C1000, die veel gebruik maakte van folders, bestaat niet meer.

Een andere reden is de toename van het aantal ‘nee-nee’-stickers op brievenbussen: ruim 140.000 woningen hebben de afgelopen vijf jaar zo’n sticker gekregen.
Sinds het begin van de economische crisis in 2008 is het aantal folders dat jaarlijks gedrukt werd, gedaald met 2,5 miljard: van 12,5 naar 10 miljard. Toch zijn er ook bedrijven die de folders als nieuwe manier van adverteren gebruiken: onlangs zijn Action en Hornbach toegevoegd aan het standaard folderpakket.

Toestemming in Amsterdam

In Amsterdam mogen folders alleen bezorgd worden als er op de deur een ‘ja-ja’-sticker zit. Hierdoor is het aantal bezorgde folders in de hoofdstad enorm gedaald. Een paar jaar geleden had de helft van de Amsterdamse woningen een ‘nee-nee’-sticker. Door invoering van de ‘ja-ja’-sticker, ontvangt nu nog maar 30 procent van de woningen reclamefolders.

Wat vindt u?

Ontvangt u graag nog reclamefolders aan huis? Of vindt u dit zonde van het milieu omdat u de aanbiedingen ook gewoon via internet kunt bekijken? Laat het ons weten.

Auteur 
Bron 
  • NOS