De supermarkt kan seniorvriendelijker

Getty Images

De Nederlandse supermarkten scoren gemiddeld een 7,8 op het gebied van seniorvriendelijkheid. Toch is er nog veel dat beter kan.

Ouderenorganisatie Unie KBO heeft onderzoek gedaan naar hoe ouderen de supermarkt beleven. Aan het onderzoek deden 850 65-plussers mee. Hen werd gevraagd naar de vriendelijkheid van het personeel, speciale service voor senioren, ruimte en bewegwijzering, bereikbaarheid en parkeren, het betaalgemak en veiligheid.

Mooi gemiddelde

De supermarkten in Nederland scoren allemaal een ruime voldoende. Op alle onderdelen samen een 7,8 als gemiddeld rapportcijfer. Supermarktketen Plus gaat met 8,4 aan kop, gevolgd door Jumbo met een 7,9.

Verbeterpunten

Uit het onderzoek blijkt dat een derde van de ouderen wil dat winkelen in de supermarkt gemakkelijker en aangenamer wordt. De gangpaden moeten breder, hulp bij het inpakken of tillen van zware boodschappen en aanwezigheid van toiletten zou prettig zijn.

Ergernissen

De vier grootste ergernissen van 65-plussers in de supermarkt zijn: de wachtrijen bij de kassa (23%), slecht voorraadbeheer (16%) en andere klanten (10%). Bij die andere klanten is de grootste ergernis het winkelwagentje dat in de weg staat (33%) en voordringen bij de kassa (16%). En een op de tien senioren voelt zich soms opgejaagd in de supermarkt door andere klanten.

Zorgenkindje in het onderzoek is de hulp bij het dragen van zware boodschappen en thuisbezorging. Aldi en Dekamarkt scoren het slechtst, met respectievelijk een 4,8 en 5,2 op dit gebied. Het gemiddelde op dit onderdeel voor alle supermarkten is slechts een 6,4.

Bron: Unie KBO