Eau la la... de lekkerste geuren van dit jaar

Getty Images

Ook dit jaar was er weer een explosie aan nieuwe geuren, de een nog exclusiever dan de ander. Welk parfum staat straks op het verlanglijstje voor de feestdagen?

3x fris als de lente

Het leven is mooi
Lancôme’s La Vie est Belle staat op de derde plaats van meest verkochte vrouwengeuren wereldwijd. De nieuwste, uitbundige variant La Vie est Belle L’Eau de Parfum ­Intense is opgebouwd rond twee akkoorden: tuberoos en hazelnoot, die geraffineerd zijn vermengd met bergamot, sinaasappel, peer en zwarte bes. Ze geven de geur een fris-fruitig karakter. Eau de parfum (30 ml) €71,50.

Simpel chic
De nieuwe frisse versie van Armani’s Sì Eau de Parfum heet Sì Eau de Toilette. Net als bij andere creaties van ­Armani kenmerken luxe en eenvoud ook deze frisse geur. Ruik je Sì Eau de Toilette,
dan waan je je even in zonovergoten oorden. En dat is nooit weg tijdens sombere wintermaanden. Eau de toilette (50 ml) €73,50.

Tikje sexy
Fris als een lentebries. Zo kun je Chloé L’Eau de Chloé het best omschrijven. Deze energieke maar vooral ook elegante geur bevat een uitzonderlijk hoge concentratie rozenwater, vermengd met ­citrus en zwoele patchouli. Vooral deze laatste geurnoot zorgt voor dat onmiskenbare vleugje sensualiteit. L’Eau de Chloé is een aanrader als je van frisse geuren houdt. Eau de toilette (30 ml) €45,50.

3x verfijnde bloemen

Glamour
Deze paradijselijke geur van bloemen geeft je een ­gevoel van plezier en vrijheid. Roberto Cavalli Paradiso is opgebouwd uit een mix van bloemen en is even weelderig als sensueel. De flacon, met een facet geslepen dop en de signatuur van Cavelli’s monogram, sluit naadloos aan bij de stijl en glamour van de geur. Eau de parfum (30 ml) €49,94.

Sensueel bloemetje
Een betoverend boeket van bloemen is wat je ruikt als je Trussardi My Scent verstuift. De geur is zowel sprankelend fris als opwindend en sensueel, met dank aan de muskusachtige geurnoten. Eau de toilette (30 ml) €42.

Een wit hart
Een liefkozing in de vroe­-ge morgen. Zo noemt het ontwerpersduo Dolce & ­Gabbana hun nieuwe geur Dolce Floral Drops. En het moet ­gezegd: deze uitge­sproken bloemengeur met een hart van witte bloemen ruikt uiterst verfijnd, bloemig fris en is ronduit verrukkelijk. Eau de parfum (30 ml) €59.

Getty Images

3x oriëntaals en weelderig

Verleidelijk
De flacon van Diesel ­Loverdose Red Kiss heeft de vorm van een geslepen diamant en is rood als sensueel gestifte lippen. Daarmee is meteen de toon gezet, want de geur is verleidelijk en ­sensueel. Met zijn oriëntaalse en bloemige karakter is dit ­parfum gevaarlijk lekker. Eau de parfum (30 ml) €49.

Elegant en poederachtig
De geuren van Guerlain zijn stuk voor stuk prachtige klassiekers. De nieuwe Shalimar Souffle de Parfum is al net zo mooi. Onweerstaanbaar dankzij kostbare geurnoten als ­mimosa, tuberoos en vetiver. Witte muskus en vanille zorgen voor een warm, poeder­achtig accent. De flacon ­weerspiegelt de elegantie van deze overheerlijke geur. Eau de parfum (30 ml) €69,30.

Mysterieus aantrekkelijk
Het vermaarde Poison van Dior kent nu een variant die nog sensueler en nog onstuimiger is. Dit haast hypnotiserende parfum kreeg de toepasselijke naam Hypnotic Poison. De geur is mysterieus, weelderig en hét schoolvoorbeeld van een oriëntaalse geur. Eau de parfum (50 ml) €91.

3x heerlijk houtachtig

Simpelweg vrouwelijk
Net als de kleding van ­ontwerpster Jil Sander is Jil Sander Simply verfijnd en ­geraffineerd. Het raffinement van deze geur zit hem onder andere in het gebruik van ­viooltjes, een geurnoot die je vaak in mannengeuren vindt. De combinatie met cederhout, kruidige nootmuskaat en muskusachtige geurnoten maakt deze geur toch op en top vrouwelijk. Eau de parfum (40 ml) €52,16.

Trendsetter
B. Balenciaga is een heerlijk eau de parfum dat een nieuwe trend zet door frisgroene en hout­achtige ­accenten met elkaar te ­combineren. De geur heeft een groene ­topnoot, maar het hout­achtige hart van ­cederhout geeft de doorslag. De flacon met zijn marmerachtige, craquelé structuur staat ­symbool voor het chique ­modehuis ­Balenciaga. Eau de parfum (30 ml) €61,05.

Thee met bloemen
Een geur geïnspireerd op de verfijnde Chinese Oolong thee: Bulgari Eau Parfumée au thé bleu straalt rust en kalmte uit, maar is toch ook heerlijk stimulerend. Het ­geurboeket kent bloemige geurnoten zoals lavendel en iris. Het houtachtig karakter is te danken aan kastanje en ­hazelnoot. Eau de cologne (75 ml) €75.

Getty Images

Trudy Kunz: journaliste en publiciste over uiterlijkheden

Nee, vroeger was het niet beter in geurenland. Wel overzichtelijker. Er was minder aanbod en dus minder keus. Gevolg: ­iedereen leek een beetje op iedereen. Zo kon je op de redactie waar ik in de jaren ­zeventig mijn brood verdiende, slechts drie parfums onderscheiden: Chanel 5, White Linen en Anaïs Anaïs. Bij de ­vrouwen dan.

De mannen
De mannen geurden eensgezind naar Tabac, met uitzondering van één oorspronkelijke geest: een woest aantrekkelijke fotograaf die zich, in weerwil van zijn macho voorkomen, dagelijks meermalen besprenkelde met het uitgesproken vrouwenparfum L’Air du Temps. Als hij op zijn cowboylaarzen het redactielokaal betrad, kon je hem al van verre ruiken. Dat maakte zijn karakteristieke begroeting (je van achteren benaderen, zijn handen over je ogen leggen en met zwoele stem “Wie is daar?” fluisteren) even lachwekkend als onzinnig. Ja, dat waren nog eens tijden. Intimiteiten op het werk waren alom gewenst; soms werd er zelfs reikhalzend naar uitgekeken.

Iedereen zijn eigen vaste luchtje
Wat voor de mensen gold – iedereen z’n eigen vaste luchtje – gold ook voor hun huizen: die roken allemaal naar de laatst gegeten maaltijd. Hun auto’s roken naar rook, hun stofzuigers naar stof, en hun wc’s naar van alles en nog wat, maar zeker niet naar één van de honderden ‘interieurparfums’ die je er nu kunt aantreffen.

Geen rust meer voor de neus
De hedendaagse neus vindt nergens rust meer. Noch bij de mens zelf, die zich na iedere wasbeurt overdekt met een keur aan oliën, smeersels en sprays met uiteenlopende parfums, noch in diens omgeving, waar geurstokjes, waxbranders en aroma­lampen hevig strijden om de eer. Dus als je mij vraagt: wat wil je voor Sinterklaas, dan zeg ik: alles, behalve een luchtje.

Auteur 
Bron 
  • Plus Magazine